Foreslår å avvikle Kråkerøy-bommene i vinter
Som følge av at det står igjen 55 millioner i restmidler etter bompengeinnkreving i fase 1 Bypakke Nedre Glomma, foreslåes det å fjerne de to bomstasjonene på Kråkerøy så snart som mulig.
Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) og ordfører Arne Sekkelsten (H) tok onsdag turen opp på Værstebrua for å markere det mange nok vil mene er dagens desidert største gladsak.
– Dette er en gladmelding til bilister, beboere og besøkende i Nedre Glomma-regionen og på Hvaler. Det er mest riktig at restmidlene i sin helhet går tilbake til bilistene ved å prioritere rask nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen, sier ordfører Arne Sekkelsten.
Styringsgruppen for byvekstavtalen Nedre Glomma behandlet saken tirsdag 14. januar og vedtok der at restmidlene på ca. 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Bypakke Nedre Glomma fase 1 prioriteres til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Den 23. januar skal saken opp til politisk behandling i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune, og den 6. februar i formannskapet i Fredrikstad kommune. Ved positive vedtak her, vil innkrevingen av bompenger på Kråkerøy stoppes allerede i vinter.
Stopper 7–8 måneder før
– Dette vil fremskynde avviklingen av bompengeinnkrevingen ved Kråkerøybruene med så mye som 7–8 måneder, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.
Det siste anslaget var stopp i innkrevingen fra oktober 2025, mens det nå kan skje i løpet av februar eller mars. Nøyaktig sluttdato settes av bompengeselskapet Vegfinans Bypakke Nedre Glomma AS, når de endelige politiske vedtakene foreligger.
Selskapet må blant annet ta hensyn til en nødvendig varslingsperiode og sikre tilstrekkelige usikkerhetsavsetninger.
Ble satt i drift i 2011
Daværende fylkesordfører Ole Haabeth klippet snor ved den nye Værstebrua og markerte dermed åpningen av Kråkerøyforbindelsen i juni 2011. Perioden for innkreving av bompenger var satt til 15 år og skulle etter planen avsluttes i juni 2026.
Bomringen rundt Fredrikstad sentrum kom i drift åtte år senere, fra november 2019, og det ble nødvendig å samkjøre dette med innkrevingen av bompenger på Kråkerøyforbindelsen. Sistnevnte var fortsatt et eget prosjekt, der bomstasjonene skulle fjernes tidligere.
Vegfinans sto for all innkreving, og fikk også ansvaret for å beregne når innkrevingen på Kråkerøyforbindelsen skulle avsluttes. Tidspunktet ble i fjor endret til oktober 2025, og de siste beregningene viser altså at prosjektet vil bli nedbetalt i løpet av vinteren.
55 millioner i restmidler
Styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma anbefaler derfor at restmidler på rundt 55 millioner kroner går direkte til nedbetaling av fv. 108 Kråkerøyforbindelsen.
Dette forutsetter igjen lokalpolitisk godkjenning, først i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune og deretter i formannskapet i Fredrikstad.
Fredrikstad kommune har i dialog med Statens vegvesen avklart premissene for bruk av restmidlene. Det ville vært mulig å prioritere andre veiprosjekter i Fredrikstad, men kommunen landet på at det mest fornuftige er nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Dette er en vurdering som også støttes av den politiske ledelsen i fylkeskommunen.
- Publisert: 15. januar 2025
- Sist oppdatert: 15. januar 2025 kl. 15:29