Slik presterte lokale elever på nasjonale prøver

Elevene ble testet i engelsk, lesing og regning.

Fredrikstad har 8992 grunnskoleelever og 30 skoler. I engelsk ligger Fredrikstad-elevene ligger på landssnittet i resultatene fra de nasjonale prøvene, både for åttendeklassingene og femteklassingene.

– Det er positivt at Fredrikstad-elevene presterer på nivå med landssnittet i engelsk. Engelsk er en nøkkelferdighet i dagens samfunn, sier skolesjef Line Lofstad Andersen i Fredrikstad kommune.

På lesing og regning ligger elevene bittelitt under. Totalt sett er det store forskjeller mellom skolene i Fredrikstad.

– De nasjonale prøvene er viktige verktøy, og de gjør at vi kan følge med på elevenes ferdigheter og læring. Vi vil bruke disse resultatene aktivt i samarbeidet med skolene for å tilrettelegge der det trengs mest og styrke elevenes faglige utvikling, sier skolesjef Line Lofstad Andersen i Fredrikstad kommune.

Bedre i engelsk, dårligere i norsk og matte

Norske elever er blitt dårligere i lesing og regning og langt bedre i engelsk. På årets nasjonale prøver presterer femteklassingene litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.  I lesing er det i år færre femteklassinger på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst.

Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.

Klar nedgang i regneferdighetene

Åttendeklassingenes prestasjoner i regning går ned for andre året på rad i de nasjonale prøvene.  Årets elevkull på 8. trinn presterer to skalapoeng svakere enn 2022-kullet i regning. I lesing presterer elevene likt med fjorårets kull, noe som er litt over ett skalapoeng svakere enn i 2022, skriver Utdanningsdirektoratet i sin oppsummering av de nasjonale prøvene.

Resultatene av de nasjonale prøvene er publisert på Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Her kan du sjekke hvordan det gikk på de nasjonale prøvene på din skole:

Hver høst deltar 5., 8. og 9. trinn på alle landets skoler i en nasjonal prøve i engelsk, lesing og regning.

– Barn leser mindre nå enn tidligere, og det påvirker leseferdighetene deres. Lesing er en grunnleggende ferdighet som er helt nødvendig for å lære og forstå i alle fag. Det er viktig at barn får tid til å lese, både på skolen og hjemme. Heldigvis finnes det gode tiltak som kan gjøre en forskjell, sier Lofstad Andersen.

Bokstart Fredrikstad – språk fra første stund

Bokstart Fredrikstad er et samarbeid der flere aktører som jobber med litteraturformidling og barn har gått sammen for å styrke høytlesningen for de minste barna i Fredrikstad kommune. Prosjektleder er Sylwia Stasiak, barne- og ungdonsansvarlig ved Litteraturhuset Fredrikstad.

Målet med prosjektet er å motivere flere voksne til å lese for barna sine fra barna er født. Forskning viser tydelig at nettopp høytlesning fra barna er helt små (0-3 år) har meget stor effekt på barnas språkutvikling og ordforråd. Og å styrke barns språk er helt vesentlig for at flere barn skal lykkes på skolen. Prosjektet starter i 2021 og er et samarbeid mellom Litteraturhuset Fredrikstad, Fredrikstad bibliotek, Fredrikstad kommune, Foreningen !les og Områdesatsing Fredrikstad.

– Å lese høyt for barna og hjelpe dem med å finne bøker som interesserer dem, kan ha stor innvirkning på leseferdighetene deres, oppfordrer skolesjef Lofstad Andersen.

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.