Byggesaker – skal du bygge, rive eller endre?

Må jeg søke

Sjekk denne veiviseren for å se om du kan bygge uten å søke

  • Hjelper deg å finne ut om du kan bygge uten å søke kommunen om tillatelse.
  • Her finner du informasjon og verktøy som kan hjelpe deg til å finne ut om du slipper å søke om å få bygge, eller om du må sende en byggesøknad.
  • Frittstående bygninger, eksempelvis bod, uthus og garasje
    Hvor stort kan du bygge?
  • Bygge selv, tips og råd om hva du bør tenke på hvis du har byggeplaner.

 
Spørsmål og svar om byggesak og digitale verktøy til prosjektering.

Skal du bygge selv?

Hvem som helst kan selv søke om å stå ansvarlig for byggearbeider på egen bolig- eller fritidseiendom.

Byggearbeidet må være av liten kompleksitet og vanskelighetsgrad (tiltaksklasse 1) og gjelder funksjonene ansvarlig søker, prosjekterende og utførende. Vedkommende må i søknaden om byggetillatelse sannsynliggjøre at arbeidene vil bli utført i samsvar med plan- og bygningsloven, byggesaksforskriften, byggteknisk forskrift og gjeldende planer for byggeområdet.

For å sannsynliggjøre dette, kan det for fagområder vedkommende selv ikke behersker, vises til at disse settes bort til andre, for eksempel et foretak. Hovedregelen er at kun foretak kan inneha ansvarsrett. Imidlertid åpner plan- og bygningsloven § 23-8 andre ledd, for at det kan gis forskrift om at tiltakshaver kan bygge egen bolig eller fritidsbolig.

Vi kan godkjenne person for ansvarsrett som selvbygger av egen bolig eller fritidsbolig,  dersom personen sannsynliggjør at arbeidet godkjenningen gjelder vil bli utført i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven.

 

Her finner du informasjon om dispensasjoner, krav, nabovarsling og søknadsskjema, blanketter og vedlegg.

Søknad med ansvarsrett

Søknader om tillatelse til tiltak (med ansvarsrett) krever ansvarsretter for alle aktuelle ansvarsområder. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess, en såkalt ansvarlig søker. Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt.

Dersom tiltaket du ønsker gjennomført krever ansvarsrett bør du ta kontakt med et firma som kan være ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet sender søknaden på dine vegne. En ansvarlig søker fungerer som bindeledd mellom deg som byggherre (tiltakshaver), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket frem til ferdigstillelse.

Ansvarlig søker har ansvaret for at søknaden viser at tiltaket er planlagt slik at det tilfredsstiller alle krav i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Det er ansvarlig søker som skal forestå innsending av all dokumentasjon vedrørende søknaden til kommunen, og sikre at dokumentasjonen er i samsvar med krav i lov, forskrift og eventuelle kommunale bestemmelser.

Det er mulighet for selv å søke om ansvarsrett (selvbygger) for byggearbeider på egen enebolig eller fritidseiendom.

 

Krav om tilstrekkelig skolekapasitet

Du skal kunne bygge inntil tre boenheter uten at kravet om tilstrekkelig skolekapasitet vil bli lagt vekt på i saksbehandlingen. 

I tilfeller hvor en byggesak medfører flere enn tre boenheter, stilles det krav om at det finnes tilstrekkelig skolekapasitet i både barne- og ungdomsskolekretsen som byggetiltaket tilhører. Dette fremgår av: 

Utenfor byområdet kan ikke rammetillatelse gis til nye boenheter før det er dokumentert tilstrekkelig skolekapasitet. Unntatt er rammetillatelse for nye boenheter i tråd med reguleringsplan der første utlegging til offentlig ettersyn er vedtatt før arealplanen er vedtatt.

Fredrikstad kommune har laget en kartløsning som viser gjeldende skolekapasitet. Denne kan åpnes i et nytt vindu ved å klikke her.

Saksbehandlingsfrister

Forhåndskonferanse  = 2 uker. Kommunen skal avholde forhåndskonferanse innen 2 uker etter at anmodning om dette er mottatt.

Søknad om tillatelse til tiltak etter §§ 20-3 og 20-4:

a) Dersom saken ikke medfører dispensasjon fra plan, skal søknaden avgjøres innen 3 uker etter at fullstendig søknad foreligger.

b) Søknad om tillatelse til tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-3 og 20-4, der tiltaket er i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, der det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere, og ytterligere tillatelser, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal avgjøres av kommunen innen 3 uker. Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt.

c) Søknad om tillatelse til tiltak etter § 20-4, der det foreligger protester fra naboer eller gjenboere, men øvrige vilkår er oppfylt, skal også behandles innen 3 uker.

Igangsettingstillatelse = 3 uker. Søknad om igangsettingstillatelse skal behandles innen 3 uker etter at den er mottatt i kommunen.

Brukstillatelse = 3 uker. Anmodning om brukstillatelse skal behandles innen 3 uker etter mottakelse.

Ferdigattest = 3 uker. Anmodning om ferdigattest skal behandles innen 3 uker. Dersom ferdigattest ikke er utstedt innen fristen, kan byggverket tas i bruk.

Rammetillatelse og søknad om endring av rammetillatelse = 12 uker. Dersom søknaden deles opp, jf. plan- og bygningsloven § 21-2 femte ledd, gjelder 12-ukersfristen i plan- og bygningsloven § 21-7 første og fjerde ledd bare for søknad om rammetillatelse og søknad om endring av rammetillatelse.

Dispensasjon = 12 uker. Søknad om dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2 skal avgjøres innen 12 uker. Fristen gjelder fra søknad er mottatt og til vedtak er sendt. Fristen kan forlenges med den tid som medgår til feilretting eller supplering av opplysninger.

Fristen løper ikke i den tiden søknaden ligger til uttalelse hos statlige og regionale myndigheter, jf. plan- og bygningsloven § 19-1. (normalt med 4 uker).

Kart- og delingssaker
Behandling av delingssøknad etter fullmakt er 12 uker under forutsetning av at saken er kurant. For delingssøknader som er avhengig av andre instansers uttalelse kan saken ta opp til 6 mnd. avhengig av kompleksiteten.

Klagesaksbehandling
Kommunen skal behandle og oversende klagesaker til Statsforvalteren innen 8 uker. I klagesak der det er gitt utsatt iverksetting skal klagen behandles av klageinstansen innen 6 uker.

Planer og bestemmelser

Her finner du kommunens overordnede planer, der kommuneplanen er den viktigste, og står for seg selv. Kommuneplanen rulleres hvert fjerde år.

Hva koster tjenesten?

Satsene nedenfor gjelder fra 01. januar 2025 

Grunngebyr 

Kommunen fakturerer grunngebyr for alle mottatte saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet, størrelse m.m. Grunngebyret faktureres etter at kommunen har mottatt søknaden. Ferdigattester som kommunen utsteder innen fem år etter at tillatelse er gitt, inngår også i grunngebyret. 

Priser gjelder per søknad.  

  • Grunngebyr for søknadspliktige tiltak med ansvarsrett sendt inn gjennom elektroniske søknadsportaler: 4200 kroner 
  • Grunngebyr for søknadspliktige tiltak med ansvarsrett sendt inn på papir og e-post: 5200 kroner  
  • Grunngebyr for søknadspliktige tiltak uten ansvarsrett sendt inn gjennom elektroniske søknadsportaler: 3000 kroner  
  • Grunngebyr for søknadspliktige tiltak uten ansvarsrett sendt inn på papir og e-post: 4000 kroner 

Fakturering etter medgått tid  

Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven, som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres løpende etter medgått tid.  

Dersom kommunen behandler saker som åpenbart vil føre til ekstraarbeid utover det som er forventet arbeidsmengde for sakstypen, skal det betales grunngebyr og timepris for medgått tid. Kommunen vil informere tiltakshaver på forhånd om at hjemmelen for timepris vil benyttes. Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. 

  •  Gebyr for medgått tid til bygge- og delesaker: 1530 kroner per time 

Maksgebyr 

For bygge- og delesaker kan det maksimalt beregnes et samlet gebyr per tiltak på 300 000 kroner.  

Mangelfull søknad 

Ved behandling av saker der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig skal det betales et gebyr for hvert utsendt mangelbrev. Eksempel på mangler kan være manglende nabovarsel, manglende eller mangelfulle tegninger og manglende dispensasjonssøknad. Se SAK kapittel 5 for utfyllende oversikt.  

  • Gebyr ved utsendt mangelbrev: 3200 kroner per mangelbrev

Oppføring av bolig- og fritidsbebyggelse  

Priser per bygg.  

  • For første boenhet: 24 500 kroner 
  • Per boenhet fra 2 til 4: 6200 kroner  
  • Per boenhet fra 5 til 10: 4600 kroner  
  • Per boenhet fra 11 til 20: 3900 kroner  
  • Per boenhet fra 21: 2300 kroner

Tilbygg, påbygg eller underbygging til bolig- og fritidsbebyggelse  

Priser per søknad. 

  • Bruksareal inntil 15 m²: 15 300 kroner 
  • Bruksareal mellom 16 og 50 m²: 23 000 kroner 
  • Bruksareal mellom 51 og 150 m²: 26 800 kroner 
  • Bruksareal lik eller over 151 m²: 34 500 kroner

Oppføring, frittstående garasje, uthus, anneks, naust mv. ·   

Priser per tiltak.       

  • Bruksareal inntil 50 m²: 15 300 kroner 
  • Bruksareal mellom 51 og 70 m²: 19 900 kroner 
  • Bruksareal mellom 71 og 300 m²: 30 600 kroner 
  • Bruksareal lik eller over 301 m²: 38 300 kroner

Andre konstruksjoner og anlegg  

  • Oppføring eller utvidelse av brygge med inntil 2 båtplasser: 14 600 kroner per søknad 
  • Oppføring eller utvidelse av brygge fra 3 til 10 båtplasser: 20 700 kroner per søknad 
  • Oppføring eller utvidelse av brygge per båtplass over 10: 800 kroner per båtplass 
  • Damanlegg: 29 900 kroner per tiltak 
  • Støyskjerm, svømmebasseng, mindre dammer, levegg, gjerder, lysmaster, tribuner, ballbinge m.m:  17 600 kroner per tiltak  
  • Forstøtningsmur mindre enn 15 m lengde og 1,5 m høyde: 11 500 kroner per tiltak 
  • Forstøtningsmur større enn 15 m lengde eller 1,5 m høyde: 17 600 kroner per tiltak

 Tiltak på eksisterende bebyggelse  

  • Mindre fasadeendring: 15 300 kroner per søknad 
  • Større fasadeendring: 23 000 kroner per søknad 
  • Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt, innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c: 13 500 kroner per tiltak  
  • Bruksendring til boligformål betaler 70 % av satsene som er oppgitt på Oppføring av bolig- og fritidsbebyggelse, per boenhet (se forskrift for mer informasjon) 
  • Bruksendring mv. til annet formål betaler 70 % av satsene som er oppgitt på Oppføring av annet enn bolig- og fritidsbebyggelse, herunder tilbygg og endringer, per bygg (se forskrift for mer informasjon) 
  • Sammenføyning av bruksenheter i bolig: 6500 kroner per søknad

Oppføring av annet enn bolig- og fritidsbebyggelse, herunder tilbygg og endringer 

  • Fabrikk-/industribygg ol. Bygningstype: 211-219        
  • Energiforsyningsbygg, bensinstasjon ol. Bygningstype: 221-229; 323 
  • Lager-, landbruksbygg, parkeringsbygg ol. Bygningstype: 231-249; 421-439  
  • Offentlig tilgjengelige publikumsbygg Bygningstype: 311-322; 329-429; 441-449; 710-829 · 
  • Hotell, motell, hybelhus og andre bygg for overnatting og servering Bygningstype: 511-539 
  • Idrett-, undervisning- og kulturbygg ol. Bygningstype: 611-679; 830-840

Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner    

  • Ventilasjons-/slokke-/antenneanlegg/, heis, trappeheis og lignende: 4900 kroner per tiltak 
  • Skorstein og hulltaking i brannskille: 4900 kroner per tiltak     
  • Endring i bygningers bærekonstruksjoner: 4900 kroner per søknad 
  • Lehus, sykkelstativ, -hotell og andre typer bymøbler og andre utendørs installasjoner: 8000 kroner per søknad     
  • Nedgravde avfallscontainere, energibrønnpark, og lignende tiltak under grunnen: 8000 kroner per søknad 
  • Pullerter og andre sikringstiltak: 8000 kroner per søknad        
  • Statuer, minnesmerker og andre kunstverk: 8000 kroner per søknad   

Søknadspliktige tiltak knyttet til vann- og avløp 

Ved sanering av punktutslipp frafalles gebyret etter § 3-9-8 b. ·      

  • Stikkledninger, vannledninger og avløpsledninger pr. påbegynt 200 løpemeter: 5800 kroner per 200 lm 
  • Separate avløpsanlegg: 8100 kroner per eiendom    

VA-anlegg for bolig- og fritidsbebyggelse  

  • Inntil 20 enheter: 5400 kroner per enhet 
  • Fra 21 til 50 enheter: 2300 kroner per enhet  
  • Fra 51 enheter: 1600 kroner per enhet  

Andre søknadspliktige tiltak  

  • Skilt og reklame: 8100 kroner per tiltak 
  • Skiltplan: 11 100 kroner per plan 
  • Plassering av midlertidige bygninger mv. som skal stå i inntil 2 år: 13 800 kroner per tiltak 
  • Midlertidige skolebrakker eller lignende: 18 400 kroner per enhet 
  • Grave- og fyllingsarbeider, endring av terreng og vesentlig terrenginngrep: 13 800 kroner per søknad 
  • Mudring og terrenginngrep i sjø: 13 800 kroner per søknad ·        
  • Riving av bygg, bygningsdel, konstruksjoner og anlegg uten avfallsplan inntil 100 kvm: 10 800 kroner per tiltak 
  • Riving mv. av bygg, konstruksjon, anlegg med avfallsplan over 100 kvm: 13 000 kroner per tiltak 
  • Mindre anlegg av vei inntil 100 løpemeter, parkeringsplasser inntil 10 plasser, landingsplass og lignende infrastruktur (inntil 1 000 m²): 13 000 kroner per tiltak 
  • Større anlegg av vei over 100 løpemeter, parkeringsplasser større enn 10 plasser, landingsplass og lignende infrastruktur (over 1 000 m²): 18 400 kroner per tiltak 
  • Torg og møteplasser: 10 800 kroner per tiltak   

Dispensasjoner og fravik   

Tiltak som ikke er i overensstemmelse med bestemmelser i lov, forskrift eller plan krever søknad om dispensasjon. Ved flere dispensasjonsforhold skal det betales gebyr for dispensasjonen i den høyeste prisklassen pluss tilleggsgebyr per forhold for de øvrige dispensasjonene. 

  • Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk: 3600 kroner per fravik 
  • Mindre dispensasjoner frareguleringsplan/kommuneplan og bestemmelser for tiltak etter § 20-2: 10 800 kroner per søknad  
  • Søknad om dispensasjon fra plan- og bygningsloven (pbl), forskrifter eller arealplaner: 20 700 kroner per søknad         
  • Tillegg forsøknad som krever dispensasjon i både 100-meters beltet og LNF-område: 15 300 kroner per søknad 
  • Tillegg for ekstern høring: 3 800 kroner per søknad 
  • Tillegg per dispensasjonsforhold utover den største: 11 100 kroner per dispensasjon 

Andre tillegg  

  • For saksbehandling av saker som berører bevaringsverdig bebyggelse eller bygningsmiljø skal det betales tilleggsgebyr: 7200 kroner per søknad 
  • Godkjenning av selvbyggeransvar (SAK § 6-8): 1300 kroner per søknad · 
  • Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis mv. i SAK, pbl § 23-8, jf. SAK § 11-4: 2500 kroner per foretak   

Registreringsgebyr   

For tiltak etter plan- og bygningsloven som må saksbehandles eller meldes til kommunen skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeidet som må gjøres i matrikkelen.  

  • Registreringspliktige tiltak: 1800 kroner per bruksenhet        
  • Registreringspliktige tiltak hvor elektronisk skjema er sendt inn: ingen gebyr 

Endring av tillatelse   

Det kan bare søkes om endringstillatelse før det er utstedt ferdigattest. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som en ny sak skal det betales fullt gebyr. 

  • Ved søknad om endring betales gebyrer tilsvarende det endringen gjelder per søknad   
  • Endring av tillatelse, minstegebyr: 4900 kr per søknad 

Igangsettingstillatelse    

For tiltak som søkes i flere trinn skal det betales gebyr for igangsettingstillatelse (IG): 4 800 kroner per tillatelse   

Ferdigstillelse 

For saksbehandling etter plan- og bygningsloven er ferdigattest inkludert i gebyret. 

  • Midlertidig brukstillatelse: 4200 kroner per søknad      
  • Ferdigattest der det har gått mer enn 5 år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt: 9200 kroner per søknad 

Endring av matrikkelen

Ferdigattest og midlertidig brukstillatelse

Ferdigattest

Søknaden sender du til den kommunen som har gitt byggetillatelsen. Ferdigattesten viser at saken er ferdigbehandlet av kommunen. Dersom du har fått hjelp av en ansvarlig søker tidligere i byggesaken, er det den ansvarlige søkeren som skal søke om ferdigattest.

Det gis ikke ferdigattest på byggesaker fra før 1998.

Ferdigattest er inkludert i byggesaksgebyret

 

Hvis du skal ferdigmelde et tiltak som er unntatt søknadsplikt skal du melde dette i den digitale løsningen til Kartverket. Alternativt kan denne blanketten benyttes.  

Brukstillatelse

Så lenge det kun gjenstår mindre arbeid og det ikke er farlig å ta i bruk bygningen, kan du også søke om midlertidig brukstillatelse. I tillatelsen skal det fremgå hvilke arbeider som gjenstår og en frist for å ferdigstille bygningen. En midlertidig brukstillatelse gjør at bygningen kan tas i bruk før du har mottatt ferdigattest.
Midlertidig brukstillatelse er inkludert i byggesaksgebyret. 

 

Søknader kan sendes via post til:
Regulering og byggesak
Postboks 1405, 1602 Fredrikstad.

Trenger du veiledning

Saksbehandlere ved bygg og regulering har telefontid hver dag mellom 12.00 og 13.00.

Byggveiledere hos innbyggerdialog kan svare på generelle spørsmål og veiledning hver dag 9–16 (sommertid 9–15.30). Ring oss på 69 30 60 00, tastevalg 1.

Spørsmål om sak, dokumentasjon eller klage kan rettes til postmottak@fredrikstad.kommune.no.

 

Publisert: 10. oktober 2024 | Oppdatert: 31. januar 2025 kl. 15:19

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.