Byggesaker – skal du bygge, rive eller endre?
Sjekk denne veiviseren for å se om du kan bygge uten å søke
Må jeg søke
Hvor stort kan du bygge?
Spørsmål og svar om byggesak og digitale verktøy til prosjektering.
Hvem som helst kan selv søke om å stå ansvarlig for byggearbeider på egen bolig- eller fritidseiendom. Byggearbeidet må være av liten kompleksitet og vanskelighetsgrad (tiltaksklasse 1) og gjelder funksjonene ansvarlig søker, prosjekterende og utførende. Vedkommende må i søknaden om byggetillatelse sannsynliggjøre at arbeidene vil bli utført i samsvar med plan- og bygningsloven, byggesaksforskriften, byggteknisk forskrift og gjeldende planer for byggeområdet. For å sannsynliggjøre dette, kan det for fagområder vedkommende selv ikke behersker, vises til at disse settes bort til andre, for eksempel et foretak. Hovedregelen er at kun foretak kan inneha ansvarsrett. Imidlertid åpner plan- og bygningsloven § 23-8 andre ledd, for at det kan gis forskrift om at tiltakshaver kan bygge egen bolig eller fritidsbolig. Vi kan godkjenne person for ansvarsrett som selvbygger av egen bolig eller fritidsbolig, dersom personen sannsynliggjør at arbeidet godkjenningen gjelder vil bli utført i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven. Her finner du informasjon om dispensasjoner, krav, nabovarsling og søknadsskjema, blanketter og vedlegg.
Skal du bygge selv?
Søknader om tillatelse til tiltak (med ansvarsrett) krever ansvarsretter for alle aktuelle ansvarsområder. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess, en såkalt ansvarlig søker. Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. Dersom tiltaket du ønsker gjennomført krever ansvarsrett bør du ta kontakt med et firma som kan være ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet sender søknaden på dine vegne. En ansvarlig søker fungerer som bindeledd mellom deg som byggherre (tiltakshaver), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket frem til ferdigstillelse. Ansvarlig søker har ansvaret for at søknaden viser at tiltaket er planlagt slik at det tilfredsstiller alle krav i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Det er ansvarlig søker som skal forestå innsending av all dokumentasjon vedrørende søknaden til kommunen, og sikre at dokumentasjonen er i samsvar med krav i lov, forskrift og eventuelle kommunale bestemmelser. Det er mulighet for selv å søke om ansvarsrett (selvbygger) for byggearbeider på egen enebolig eller fritidseiendom. Du skal kunne bygge inntil tre boenheter uten at kravet om tilstrekkelig skolekapasitet vil bli lagt vekt på i saksbehandlingen. I tilfeller hvor en byggesak medfører flere enn tre boenheter, stilles det krav om at det finnes tilstrekkelig skolekapasitet i både barne- og ungdomsskolekretsen som byggetiltaket tilhører. Dette fremgår av: Utenfor byområdet kan ikke rammetillatelse gis til nye boenheter før det er dokumentert tilstrekkelig skolekapasitet. Unntatt er rammetillatelse for nye boenheter i tråd med reguleringsplan der første utlegging til offentlig ettersyn er vedtatt før arealplanen er vedtatt. Fredrikstad kommune har laget en kartløsning som viser gjeldende skolekapasitet. Denne kan åpnes i et nytt vindu ved å klikke her.
Søknad med ansvarsrett
Krav om tilstrekkelig skolekapasitet
Forhåndskonferanse = 2 uker. Kommunen skal avholde forhåndskonferanse innen 2 uker etter at anmodning om dette er mottatt. Søknad om tillatelse til tiltak etter §§ 20-3 og 20-4: a) Dersom saken ikke medfører dispensasjon fra plan, skal søknaden avgjøres innen 3 uker etter at fullstendig søknad foreligger. b) Søknad om tillatelse til tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-3 og 20-4, der tiltaket er i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, der det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere, og ytterligere tillatelser, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal avgjøres av kommunen innen 3 uker. Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt. c) Søknad om tillatelse til tiltak etter § 20-4, der det foreligger protester fra naboer eller gjenboere, men øvrige vilkår er oppfylt, skal også behandles innen 3 uker. Igangsettingstillatelse = 3 uker. Søknad om igangsettingstillatelse skal behandles innen 3 uker etter at den er mottatt i kommunen. Brukstillatelse = 3 uker. Anmodning om brukstillatelse skal behandles innen 3 uker etter mottakelse. Ferdigattest = 3 uker. Anmodning om ferdigattest skal behandles innen 3 uker. Dersom ferdigattest ikke er utstedt innen fristen, kan byggverket tas i bruk. Rammetillatelse og søknad om endring av rammetillatelse = 12 uker. Dersom søknaden deles opp, jf. plan- og bygningsloven § 21-2 femte ledd, gjelder 12-ukersfristen i plan- og bygningsloven § 21-7 første og fjerde ledd bare for søknad om rammetillatelse og søknad om endring av rammetillatelse. Dispensasjon = 12 uker. Søknad om dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2 skal avgjøres innen 12 uker. Fristen gjelder fra søknad er mottatt og til vedtak er sendt. Fristen kan forlenges med den tid som medgår til feilretting eller supplering av opplysninger. Fristen løper ikke i den tiden søknaden ligger til uttalelse hos statlige og regionale myndigheter, jf. plan- og bygningsloven § 19-1. (normalt med 4 uker). Kart- og delingssaker Klagesaksbehandling
Saksbehandlingsfrister
Behandling av delingssøknad etter fullmakt er 12 uker under forutsetning av at saken er kurant. For delingssøknader som er avhengig av andre instansers uttalelse kan saken ta opp til 6 mnd. avhengig av kompleksiteten.
Kommunen skal behandle og oversende klagesaker til Statsforvalteren innen 8 uker. I klagesak der det er gitt utsatt iverksetting skal klagen behandles av klageinstansen innen 6 uker.
Her finner du kommunens overordnede planer, der kommuneplanen er den viktigste, og står for seg selv. Kommuneplanen rulleres hvert fjerde år.
Planer og bestemmelser
Satsene nedenfor gjelder fra 01. januar 2025 Grunngebyr Kommunen fakturerer grunngebyr for alle mottatte saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet, størrelse m.m. Grunngebyret faktureres etter at kommunen har mottatt søknaden. Ferdigattester som kommunen utsteder innen fem år etter at tillatelse er gitt, inngår også i grunngebyret. Priser gjelder per søknad. Fakturering etter medgått tid Gebyrpliktig arbeid etter plan- og bygningsloven, som ikke faller inn under andre bestemmelser i dette kapitlet, faktureres løpende etter medgått tid. Dersom kommunen behandler saker som åpenbart vil føre til ekstraarbeid utover det som er forventet arbeidsmengde for sakstypen, skal det betales grunngebyr og timepris for medgått tid. Kommunen vil informere tiltakshaver på forhånd om at hjemmelen for timepris vil benyttes. Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. Maksgebyr For bygge- og delesaker kan det maksimalt beregnes et samlet gebyr per tiltak på 300 000 kroner. Mangelfull søknad Ved behandling av saker der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig skal det betales et gebyr for hvert utsendt mangelbrev. Eksempel på mangler kan være manglende nabovarsel, manglende eller mangelfulle tegninger og manglende dispensasjonssøknad. Se SAK kapittel 5 for utfyllende oversikt. Oppføring av bolig- og fritidsbebyggelse Priser per bygg. Tilbygg, påbygg eller underbygging til bolig- og fritidsbebyggelse Priser per søknad. Oppføring, frittstående garasje, uthus, anneks, naust mv. · Priser per tiltak. Andre konstruksjoner og anlegg Tiltak på eksisterende bebyggelse Oppføring av annet enn bolig- og fritidsbebyggelse, herunder tilbygg og endringer Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner Søknadspliktige tiltak knyttet til vann- og avløp Ved sanering av punktutslipp frafalles gebyret etter § 3-9-8 b. · VA-anlegg for bolig- og fritidsbebyggelse Andre søknadspliktige tiltak Dispensasjoner og fravik Tiltak som ikke er i overensstemmelse med bestemmelser i lov, forskrift eller plan krever søknad om dispensasjon. Ved flere dispensasjonsforhold skal det betales gebyr for dispensasjonen i den høyeste prisklassen pluss tilleggsgebyr per forhold for de øvrige dispensasjonene. Andre tillegg Registreringsgebyr For tiltak etter plan- og bygningsloven som må saksbehandles eller meldes til kommunen skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeidet som må gjøres i matrikkelen. Endring av tillatelse Det kan bare søkes om endringstillatelse før det er utstedt ferdigattest. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som en ny sak skal det betales fullt gebyr. Igangsettingstillatelse For tiltak som søkes i flere trinn skal det betales gebyr for igangsettingstillatelse (IG): 4 800 kroner per tillatelse Ferdigstillelse For saksbehandling etter plan- og bygningsloven er ferdigattest inkludert i gebyret.
Hva koster tjenesten?
Ferdigattest Søknaden sender du til den kommunen som har gitt byggetillatelsen. Ferdigattesten viser at saken er ferdigbehandlet av kommunen. Dersom du har fått hjelp av en ansvarlig søker tidligere i byggesaken, er det den ansvarlige søkeren som skal søke om ferdigattest. Det gis ikke ferdigattest på byggesaker fra før 1998. Ferdigattest er inkludert i byggesaksgebyret Hvis du skal ferdigmelde et tiltak som er unntatt søknadsplikt skal du melde dette i den digitale løsningen til Kartverket. Alternativt kan denne blanketten benyttes. Brukstillatelse Så lenge det kun gjenstår mindre arbeid og det ikke er farlig å ta i bruk bygningen, kan du også søke om midlertidig brukstillatelse. I tillatelsen skal det fremgå hvilke arbeider som gjenstår og en frist for å ferdigstille bygningen. En midlertidig brukstillatelse gjør at bygningen kan tas i bruk før du har mottatt ferdigattest. Søknader kan sendes via post til:
Ferdigattest og midlertidig brukstillatelse
Midlertidig brukstillatelse er inkludert i byggesaksgebyret.
Regulering og byggesak
Postboks 1405, 1602 Fredrikstad.
Saksbehandlere ved bygg og regulering har telefontid hver dag mellom 12.00 og 13.00. Byggveiledere hos innbyggerdialog kan svare på generelle spørsmål og veiledning hver dag 9–16 (sommertid 9–15.30). Ring oss på 69 30 60 00, tastevalg 1. Spørsmål om sak, dokumentasjon eller klage kan rettes til postmottak@fredrikstad.kommune.no.
Trenger du veiledning
Publisert: 10. oktober 2024 | Oppdatert: 31. januar 2025 kl. 15:19