Fradelingsaker

Du kan søke om opprettelse av ny grunneiendom, festetomt, anleggseiendom og arealoverføring fra eiendommen din. Søknad om fradeling må blant annet inneholde nabovarsel og forhåndsuttalelser.

Kriterier og vilkår

Søknaden kan kun fremmes av den eller de som er eier av eiendommen. Med dette menes den eller de som er registrert som hjemmelshaver til eiendommen i grunnboken. Samtlige hjemmelshavere til samtlige eiendommer som skal avgi eller motta areal må signere på søknaden.

Dersom hjemmelshaver er et firma, må det leveres firmaattest som ikke er eldre enn 3 måneder sammen med søknaden, og den eller de som har signatur i henhold til nevnte firmaattest må signere.

Dersom andre enn eiendommens hjemmelshaver søker, må det fremlegges skriftlig fullmakt fra hjemmelshaver. En slik fullmakt må være datert og entydig.

Eiendommer skal være påvist med sikre grenser i marka før en søknad kan innleveres til behandling etter plan- og bygningsloven. Såkalte kommaeiendommer (en grunneiendom med flere gnr/bnr), eller i tilfelle eiendommer er i kommunekartet punktmarkert med en sekskant. For påvisning av eiendommer/klarlegging av eksisterende grenser, ta kontakt med geomatikkavdelingen.  

 

Søknaden må inneholde

  • Søknadsskjema «Søknad om deling/justering av grunneiendom». Alle relevante punkter må være utfylt (hvis plassmangel, benytt eget vedlegg).
  • Gjenpart av nabovarsel og kvittering for nabovarsel. Nabovarsel sendes til berørte naboer iht nabolisten. Nabomerknadsfristen må være utgått før en søknad kan innleveres til behandling. En eventuell dispensasjonssøknad må angis særskilt. 
  • Oppdatert situasjonskart som viser eksisterende eiendomsgrenser og påtegnet ny(e) grense(r) det søkes om. Parsell(er) som søkes fradelt må være tydelig markert på kartet. Omsøkt fradeling/endring av grensen må tegnes inn på kartet så godt som mulig. Bruk gjerne tekst for å beskrive detaljer, alternativt legg ved et følgebrev med beskrivelse. Dersom du har digitale data på den nye grensen bør dette sendes inn.  Bestilling av kart og naboliste  

 

Tillegg for byggetomter

Eventuelle private rettighetserklæringer. (I henhold til plan- og bygningsloven kap. 27, kan ikke en ny eiendom opprettes til bebyggelse uten at den er sikret rettigheter til adkomst, vanntilførsel og avløp)

Søknad om evt. ny eller utvidet avkjørsel fra offentlig vei, vedlagt situasjonsplan som viser plassering av omsøkt avkjørsel.

 

Dispensasjonssøknad

En fradeling/endring av grenser må tilfredsstille alle krav til byggetomt som angitt i plan- og bygningslovens kapittel 26, 27, 28 og 29. I tillegg må en fradeling/endring av grensen være i henhold til gjeldende kommuneplan, kommunedelplan og reguleringsplan, og ikke komme i konflikt med gjeldende byggesaksbestemmelser.

Dersom søknaden ikke oppfyller disse bestemmelsene, er en delingstillatelse betinget av en dispensasjon, jf. pbl kapittel 19.  En søknad om dispensasjon må begrunnes særskilt. Det kan bare gis dispensasjon dersom det foreligger en klar overvekt av hensyn som taler for en dispensasjon. Det er søkers oppgave å gi eller innhente de opplysningene som bygningsmyndighetene skal bygge sin dispensasjonsavgjørelse på.

 

Fradeling av landbrukseiendommer

Søknaden krever behandling etter plan- og bygningsloven og jordloven. Gjennomføring av fradelingen forutsetter at det gis tillatelse etter begge lovverk.  

Søknaden sendes til: byggesak@fredrikstad.kommune.no

Eller til: Fredrikstad kommune v/avdeling byggesak, Postboks 1405, 1602 Fredrikstad  

Saksbehandlingstid  

Hovedregelen i plan- og bygningslovens § 21-7 søknad om tillatelse til tiltak etter pbl § 20-1 som ikke medfører dispensasjon, skal avgjøres innen 12 uker etter at fullstendig søknad foreligger. Det vises til pbl § 21-7 for unntakene fra hovedregelen.

 

Gebyrer

Det vil bli innkrevd et saksbehandlingsgebyr for kommunens behandling av delingssøknaden etter plan- og bygningsloven.

For alle delingssaker skal det betales grunngebyr. For saksbehandling utover delingssøknaden som for eksempel forhåndskonferanse, dispensasjoner og endring så skal det betales gebyrer etter bestemmelsene i kapittel 3 i forskriften. Ved avslag ilegges grunngebyr og gebyr for de deler av søknaden som er tatt til behandling. Gebyrets størrelse er det samme for tillatelser som for avslag. 

Satsene nedenfor gjelder fra 01. januar 2025

  • Grunngebyr for fradelingsaker: 2500 kroner per søknad 
  • Opprettelse av ny grunneiendom: 24 500 kroner per søknad 
  • Opprettelse av ny anleggseiendom: 24 500 kroner per søknad 
  • Fradeling med grenser i samsvar med plan: 13 000 kroner per søknad 
  • Fradeling av tilleggseiendom (deling med sammenslåing): 16 900 kroner per berørt eiendom 
  • Arealoverføring: 16 100 kroner per søknad

Det vil også bli innkrevd et eget gebyr i forbindelse med senere gjennomføring av oppmålingsforretning. For informasjon om gebyrer for gjennomføring av fradeling etter matrikkelloven herunder oppmåling, tinglysning osv.

Publisert: 10. oktober 2024 | Oppdatert: 24. januar 2025 kl. 11:15

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.