Eierseksjonering
Du kan søke om å seksjonere en eiendom, dersom du har behov for å dele opp eller organisere et sameie på en slik måte, at hver og en eier får rettigheter til hver sin enhet innenfor sameiet. Du kan også søke om reseksjonering, dersom du har behov for å endre eksisterende seksjoner på en seksjonert eiendom.
Beskrivelse av tjenesten
Eierseksjonering er en måte å organisere sameie av fast eiendom på. Eierseksjonering egner seg blant annet for oppdeling av boligblokker og horisontaldelte to- og firemannsboliger. En eierseksjon vil være en egen juridisk enhet som kan omsettes og belånes uavhengig av resten av eiendommen eller bruksenhetene.
Du kan lese mer om seksjonering på Kartverket sine sider.
Hvem kan søke?
Den eller de som eier den eiendommen eller bygningen som skal seksjoneres eller reseksjoneres.
Vilkår
For å få etablert en seksjon eller endret en seksjon, må bruksenheten(e) være godkjent etter plan- og bygningslovens regler for det formålet den skal tjene. Når det gjelder eksisterende bygninger, innebærer dette at pålagte bygningsmessige tiltak må være gjennomført før seksjonering eller reseksjonering kan skje.
- Det må knyttes enerett til bruk av bruksenheten
- Bruksenhetens hoveddel må være en klart avgrenset og sammenhengende del av en bygning på eiendommen
- Inndelingen må gi en formålstjenlig avgrensing av hver bruksenhet
Hva koster tjenesten?
Bystyret fastsetter størrelsen på gebyret. Gebyret kan ikke settes høyere enn det som framkommer av selvkostprinsippet. I tillegg kommer tinglysingsgebyr og evt. dokumentavgift.
Hvordan søker jeg?
Benytt:
Til søknaden må du legge ved
- plantegninger i A4-format, der seksjonene er tegnet inn og nummerert. Det skal tydelig merkes hva som er fellesareal, og hva som inngår i den enkelte seksjon.
- plantegninger der endringer av seksjoner er tegnet inn (ved reseksjonering)
- egenerklæring om at lovens vilkår er oppfylt (søknadsskjemaet)
- navneliste over beboere
- kartutsnitt uten naboliste
- Søknaden sendes via epost eller eDialog
Kartutsnitt bestiller du på denne siden
Vår saksbehandling
Du kan kontakte oss for å få hjelp til å søke om eierseksjonering eller reseksjonering.
Vi innhenter opplysninger som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fatter vi et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til oss innen klagefristen.
Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
Søknadene behandles fortløpende og du må regne med en saksbehandlingstid inntil 12 uker fra saken er registrert inn til saken er ferdig behandlet.
Kan jeg klage?
Klagefristen er tre uker fra det tidspunktet du har mottatt vedtak om seksjonering eller reseksjonering. Du har også klagerett med klagefrist på tre uker fra du har mottatt matrikkelbrevet eller orientering om matrikulering. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.
Du sender skriftlig klage til kommunen. Opprettholder vi vår avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Publisert: 23. januar 2025 | Oppdatert: 31. januar 2025 kl. 12:24