For deg som bor i kommunal utleiebolig eller omsorgsbolig

Har du spørsmål eller ønsker å søke kommunal bolig, kan du lese mer her. 

Betaling/faktura for husleie

Husleia skal betales den 20. hver måned. Benytt kontonummer og KID-nummer som følger fakturaen.

Hvordan betaler jeg husleie?

Du får fakturaen på samme måte som du mottar andre fakturaer, som eFaktura, Vipps eFaktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks), eller som vedlegg i en e-post. Har du ikke noe av dette, vil du få papirfaktura i posten.

Har du tegnet en avtale om elektronisk postkasse, trenger du ikke å se etter digital post fra kommunen. Du får varsel på SMS eller e-post når du har mottatt ny faktura eller et brev. 

Det kan være lurt å opprette avtalegiro. Da vet du at husleia blir betalt i tide.

Har du ikke fått fakturaen, må du kontakte fakturering og innkreving på telefon 69 36 79 01.

Hva skjer hvis jeg er forsinket med betalingen?
  • Hvis du ikke betaler husleia innen fristen, vil du etter 14 dager få et inkassovarsel med purregebyr. 
  • Hvis du ikke betaler dette går husleia til inkasso med høyere gebyr (inkasso-omkostninger).
  • Det går ikke an å endre forfallsdato. Forfallsdatoen er bestemt av husleiekontrakten din. 
  • Hvis du ikke betaler det du skylder etter dette risikerer du å miste boligen din.
  • Hvis du ikke har mottatt husleiefaktura innen den 15. hver måned, må du ta kontakt med oss.
  • Ta kontakt med fakturering og innkreving hvis du har spørsmål om fakturaen.
  • Du kan få økonomisk veiledning av NAV. Ta kontakt så tidlig som mulig. Kontaktinfo finner du nederst på denne siden.  

Hva koster det å bo i en kommunal bolig?

Husleia varierer med boligens størrelse og beliggenhet. Leieprisene settes tilsvarende «gjengs leie» i området. Vi krever ikke depositum.

Det varierer hva som er inkludert i husleia. Det kan for eksempel være strøm, oppvarming, tv og internett. Hva som er inkludert står i husleiekontrakten din.

Innboforsikring er ikke inkludert i husleien. I følge husleiekontrakten skal du som leietaker selv tegne innboforsikring. Du kan kontakte et forsikringsselskap for mer informasjon og tilbud. Du skal vise dokumentasjon på gyldig innboforsikring, når du signerer kontrakten.

Bostøtte er en støtteordning for deg med lav inntekt og høye boutgifter. Dersom du vil søke på papir, må du sende søknaden til NAV (adresse nederst på denne siden).

Leiekontrakt 

Husleiekontrakt er en avtale mellom Fredrikstad kommune som boligeier og deg som leietaker. Kontrakten sier hvilken bolig du leier, hvor lenge og hvor mye du må betale i husleie (etter årlig indeksregulering).

Kontrakten regulerer hvilke rettigheter og plikter du som leietaker har. Du kan lese mer om dette i husleielovens bestemmelser.

Har du mistet kontrakten? Ta kontakt med boligbygg på telefon 69 36 13 65. 

Ønsker du å si opp leiekontrakten?

Hvis du ønsker å flytte før leiekontrakten utløper, må du sende en skriftlig oppsigelse. 

Oppsigelsestiden er 1 mnd. Oppsigelsestiden løper fra den 1. i  måneden etter at du har sendt inn oppsigelsen.

Overlevering av bolig og nøkler avtales med Boligbygg. Husleien løper helt til boligen er overlevert og godkjent av Boligbygg. Nøkler skal ikke leveres til andre enn ansatte i boligbygg.

Når leiekontrakten løper ut

Når leiekontrakten løper ut må du flytte ut alle eiendelene dine. Boligen må deretter vaskes godt. Det skal være så godt rengjort at boligen er klar for nye leietakere, og kan sammenlignes med en skikkelig vårrengjøring.

Nøklene leveres til boligbygg etter avtale.

Du skal ikke si opp ditt strømabonnement. Det gjør vi for deg. Husk at du må sende flyttemelding til Folkeregisteret.

Hvis du fortsatt ønsker å bo i boligen, må du søke om kommunal bolig på nytt i god tid før leiekontrakten utløper.

Dette må du gjøre når du skal flytte ut

Før overlevering 

Dette gjør boligbygg

  • Vi tar kontakt med deg for å avtale tidspunkt for overtakelse. Det er derfor viktig at du har oppgitt riktig telefonnummer. Hvis du ikke hører fra oss, må du gi beskjed. Ring boligbygg på tlf 69 36 13 65.

Dette må du gjøre

  • Tømme boligen, også boden hvis du har det.
  • Vaske boligen: vegger, gulv, tak, vinduer, filter i kjøkkenvifte og fast inventer som for eksempel kjøkkenskap og dusjkabinett. Du må også rense sluk i dusj og badekar.
  • Om du har hentet dekoder selv, må du returnere denne til leverandøren da den står registrert på deg.
  • Finne frem alle nøkler til boligen som du mottok da du flyttet inn.
  • Se sjekkliste her

 

Ved overlevering 

  • Boligbygg godkjenner vask. Dersom vask ikke blir godkjent, får du en kort frist til å rette dette. Dersom det fremdeles ikke er tilfredsstillende vask, vil utleier bestille vask for din regning.
  • Boligbygg overfører strømabonnement til boligbygg.
  • Boligbygg mottar nøklene. (NB! Nøkler må ikke sendes i posten)

Etter overlevering 

  • Du sender flyttemelding til Folkeregisteret, og adresseendring til Posten.
  • Boligbygg stanser husleien når oppsigelsestiden er ute og nøkler er overlevert.

 

Generell informasjon 

Leiligheten anses som overlevert når forvalter har mottatt nøkler, og ellers er gitt uhindret adkomst til leiligheten. Du må betale husleie helt til boligen er overlevert, selv om oppsigelsesfristen har løpt ut.

Dersom ikke alle nøkler leveres tilbake eller du sender nøklene i posten, bytter utleier låsen og du må betale kostnadene for dette.

Er leiligheten i dårligere stand enn den var når du flyttet inn, er du økonomisk ansvarlig for kostnader til utbedringer. Dette gjelder likevel ikke, hvis det er alminnelig slitasje og elde som er årsaken til at boligen er i dårligere stand.

Etterlatt løsøre og søppel vil bli tatt hånd om eller kastet for din regning.
Dersom du ikke overleverer boligen innen fristen, kontakter boligbygg namsmannen for fravikelse/ utkastelse. Dette vil medføre kostnader for deg.

Dersom det oppstår endringer i dine behov i oppsigelsesperioden, og du likevel har behov for å leie en kommunal bolig, må du kontakte tildelingskontoret så fort som mulig.

Søk om endringer i ditt leieforhold 

Dersom du ønsker å bytte bolig, eller en forlengelse av leieavtalen må du søke kommunal bolig på nytt.

Vi vil foreta et tilsyn i boligen din, og det er derfor viktig at du gir oss adgang. Vi vil kontakte deg for å avtale tidspunkt.

Søknad om opptak av husstandsmedlemmer

Dersom du ønsker at noen skal flytte inn hos deg, må du søke om det.

 

Søknad om dyrehold

 

Flytting 

Flytte inn

Du må selv melde om ny adresse til Folkeregisteret og Posten.

Merk postkassen din med navn. Ved å melde adresseendring hos Posten får du postkasseskilt.

Oppdager du feil eller mangler i boligen må du melde fra.

Flytte ut

Vil du flytte før leiekontrakten går ut?

Du må si opp leiekontrakten skriftlig.

Du må betale husleie i oppsigelsestiden, også hvis du flytter tidligere.

Flytter du og leverer nøkler senere enn oppsigelsestiden, må du betale husleie til og med den dagen du leverer nøkler og boligen er godkjent.

 

Dette må du gjøre når du flytter ut

Du må rydde og tømme boligen for alle dine eiendeler. 

Du må vaske grundig. Boligen må være så ren at neste leietaker kan flytte rett inn. 

Du skal ikke si opp strømavtalen.

Dersom du har mistet nøkler og vi må bytte lås, må du som leietaker betale et vederlag for dette. 

 

Dersom du flytter til en ny kommunal bolig

Du har 14 dager til å flytte fra en bolig til en ny. Dersom du ikke leverer nøklene til boligen du flytter fra innen dette, må du betale husleie for begge boligene.

Husordensregler og klager

Når du bor hos oss har du ansvar for å overholde husordensreglene. Reglene skal bidra til at både du og dine naboer trives, og forhindre skade på eiendommen. 

For at vi skal kunne behandle klager på bomiljøet på en god måte, kan du sende en skriftlig klage.

Bor du i borettslag?

Dersom du bor i borettslag eller et sameie er det viktig at du følger deres husordensregler. De fleste borettslag deler informasjon via tjenesten Vibbo. Vi anbefaler våre leietakere å opprette en bruker her for å få nyttig informasjon fra borettslaget. 

Brannsikkerhet 

Røykvarsler

Hvis røykvarsleren piper med jevne mellomrom må du bytte batteri. Du bør bytte batteri én gang i året.

Bruksanvisninger:

Brannslokkningsapparat

Du må sjekke brannslokkingsapparatet med jevne mellomrom.
Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området. Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg.

Øvrig brannsikkerhet
  • Det er viktig å passe på at ingen gjenstander blir plassert i rømningsveiene.  
  • Røyking på senga er en av de vanligste årsakene til dødsbrann, vær varsom.
  • Det er viktig at du renser filteret til kjøkkenviften jevnlig. Skitne filtre kan være brannfarlig.
  • Unngå bruk av skjøteledninger. Dersom du mangler stikkontakter må du ta kontakt med boligbygg.  

Praktisk hjelp med boligen

Nøkler

Dersom du har mistet nøkler kan du kontakte boligbygg på 69 36 13 65Du som leietaker vil bli fakturert for ekstranøkkel eller bytte av lås og nye nøkler.

Dersom du har låst deg ute, kan du ringe boligbygg 69 36 13 65 på hverdager 8–15.30. Utenfor åpningstid kan du ringe vakttelefon 974 29 688.

Når du flytter ut avtaler du overlevering av nøkler med boligbygg.

Avfall

Som leietaker må du følge reglene for kildesortering av husholdningsavfall.

 

Eiendeler og avfall skal aldri plasseres utenfor avfallsdunken, på balkongen eller i oppgangen. Større eiendeler må du selv sørge for å få kjørt til avfallsmottaket. Hvitevarer kan leveres gratis til elektronikkforhandlere.

Komfyren virker ikke

Har du sjekket om sikringen har gått?

Noen sikringsskap har ikke kapasitet til at du benytter alle platene og stekeovnen samtidig. Skru av alle platene og stekeovnen og vipp opp sikringen, eller bytt sikring hvis det er gammel type sikring. Slå på én og én plate, men ikke alle på fullt.

Har du komfyrvakt?

Hvis den piper, trykk på knappen på komfyrvakten for å vise at du er til stede. Hvis du ikke trykker på knappen, kutter komfyrvakten til slutt strømmen til komfyren din. Da må du skru av alle plater, trykke på knappen på komfyrvakten og skru komfyren på igjen.

Vasken eller sluket er tett

Sluket i dusjen og vannlåsen under vasken bør rengjøres med jevne mellomrom - gjerne flere ganger i året.

Vedlikehold 

Sammen med deg skal vi ta vare på boligen din og fellesområdene. Vi tar som hovedregel ansvar for ytre vedlikehold og drift av eiendommen, og det du har krav på etter husleieloven og leiekontrakten din. 

Leietakers ansvar for vedlikehold
  • Du har ansvar for å vedlikeholde boligen innvendig. Du betaler for dette selv.
  • Alt vedlikehold som du plikter å gjøre, skal utføres på en forsvarlig og god måte.
  • Du skal sørge for at boligen til enhver tid er i samme stand som ved innflytting. Med unntak av det som følger av alminnelig slitasje og elde.
  • Det er viktig at alle lufteventiler i boligen holdes åpne og aldri tettes igjen. Dersom lufteventilene er stengt, kan det føre til fukt og dårlig inneklima som kan være skadelig for beboerne og boligen. Gjenstengte lufteventiler kan også gjøre det kjøligere i boligen.
  • Du har ansvaret for renhold av din bolig og eventuell andel av fellesarealer. Dersom ikke annet er avtalt, er du pliktig til å vedlikeholde følgende: 
    • Dørlåser
    • Kraner
    • Toalett
    • Elektriske kontakter og brytere
    • Generelt fast inventar og utstyr i husrommet som ikke er faste installasjoner.
  • Du skal renholde og skifte filter i kjøkkenventilator.
  • Sette inn oppvaskmaskin og eventuell bistand fra rørlegger.
  • Du plikter å holde sluk, avløp og rør åpne til og med egen vannlås.
  • Bruk Mundin avløpsåpner ved behov (ikke bruk pulver).
  • Du har ansvar for at røykvarslere og brannslukkingsapparater er i stand.

Ansvar for vedlikehold og kostnader av følgende er også ditt ansvar:

  • Nye dusjforheng
  • Nye dusjslanger og dusjhoder
  • Nye toalettseter
  • Bytte av lyspærer
  • Bytte av batterier til brannvarslere og komfyrvakt
  • Nye nøkler
  • Renhold og bytte av filter i kjøkkenventilator
  • Snømåking, strøing og lignende.
  • Gressklipping, raking, feiing og lignende.

 

Generelle regler

  • Du må erstatte all skade som skyldes deg og din husstand. Dette gjelder også om andre har hatt adgang til boligen eller til eiendommen for øvrig.
  • Du plikter å holde boligen oppvarmet når det er fare for frost. Du er erstatningspliktig for skader ved frost som skyldes deg eller andre i din husstand.
  • Gjenstander som forlates i fellesarealene vil uten varsel bli fjernet.
  • Dørmatter må ikke plasseres slik at de er til hinder for renholdet.
  • Sykler, barnevogner og rullestoler skal settes på anviste plasser.
  • Du kan ikke foreta bygningsmessige endringer eller ombygging, med mindre det foreligger skriftlig samtykke fra boligbygg.
  • Fredrikstad kommune er eier av eventuelle integrerte hvitevarer. Dersom hvitevarene ikke kan repareres, vil boligbygg eventuelt legge til rette for at boligen kan utstyres med hvitevarer som du selv skaffer og eier.
  • Dersom ikke annet er bestemt av utleier har du som leietaker ansvaret for snømåking, plenklipping og lignende arbeid som for eksempel å holde tomtearealet ryddig. 

Ta kontakt med boligbygg på telefon 69 36 13 65 (vakttelefon utenfor åpningstid: 974 29 688) umiddelbart dersom det oppstår akutte situasjoner og problemer – for eksempel vannlekkasje.

Skjemaer

For ofte stilte spørsmål kan du lese mer her

Kontakt boligbygg

Ring oss på 69 36 13 65   

Telefontid 10.00 - 15.00. Lunsj 11.00-11.30. 

Publisert: 10. oktober 2024 | Oppdatert: 05. februar 2025 kl. 09:15

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.