For deg som bor i kommunal utleiebolig eller omsorgsbolig
Har du spørsmål eller ønsker å søke kommunal bolig, kan du lese mer her.
Betaling/faktura for husleie
Husleia skal betales den 20. hver måned. Benytt kontonummer og KID-nummer som følger fakturaen.
Du får fakturaen på samme måte som du mottar andre fakturaer, som eFaktura, Vipps eFaktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks), eller som vedlegg i en e-post. Har du ikke noe av dette, vil du få papirfaktura i posten. Har du tegnet en avtale om elektronisk postkasse, trenger du ikke å se etter digital post fra kommunen. Du får varsel på SMS eller e-post når du har mottatt ny faktura eller et brev. Det kan være lurt å opprette avtalegiro. Da vet du at husleia blir betalt i tide. Har du ikke fått fakturaen, må du kontakte fakturering og innkreving på telefon 69 36 79 01.
Hvordan betaler jeg husleie?
Hva skjer hvis jeg er forsinket med betalingen?
Husleia varierer med boligens størrelse og beliggenhet. Leieprisene settes tilsvarende «gjengs leie» i området. Vi krever ikke depositum. Det varierer hva som er inkludert i husleia. Det kan for eksempel være strøm, oppvarming, tv og internett. Hva som er inkludert står i husleiekontrakten din. Innboforsikring er ikke inkludert i husleien. I følge husleiekontrakten skal du som leietaker selv tegne innboforsikring. Du kan kontakte et forsikringsselskap for mer informasjon og tilbud. Du skal vise dokumentasjon på gyldig innboforsikring, når du signerer kontrakten. Bostøtte er en støtteordning for deg med lav inntekt og høye boutgifter. Dersom du vil søke på papir, må du sende søknaden til NAV (adresse nederst på denne siden).
Hva koster det å bo i en kommunal bolig?
Leiekontrakt
Husleiekontrakt er en avtale mellom Fredrikstad kommune som boligeier og deg som leietaker. Kontrakten sier hvilken bolig du leier, hvor lenge og hvor mye du må betale i husleie (etter årlig indeksregulering).
Kontrakten regulerer hvilke rettigheter og plikter du som leietaker har. Du kan lese mer om dette i husleielovens bestemmelser.
Har du mistet kontrakten? Ta kontakt med boligbygg på telefon 69 36 13 65.
Hvis du ønsker å flytte før leiekontrakten utløper, må du sende en skriftlig oppsigelse. Oppsigelsestiden er 1 mnd. Oppsigelsestiden løper fra den 1. i måneden etter at du har sendt inn oppsigelsen. Overlevering av bolig og nøkler avtales med Boligbygg. Husleien løper helt til boligen er overlevert og godkjent av Boligbygg. Nøkler skal ikke leveres til andre enn ansatte i boligbygg.
Ønsker du å si opp leiekontrakten?
Når leiekontrakten løper ut må du flytte ut alle eiendelene dine. Boligen må deretter vaskes godt. Det skal være så godt rengjort at boligen er klar for nye leietakere, og kan sammenlignes med en skikkelig vårrengjøring. Nøklene leveres til boligbygg etter avtale. Du skal ikke si opp ditt strømabonnement. Det gjør vi for deg. Husk at du må sende flyttemelding til Folkeregisteret. Hvis du fortsatt ønsker å bo i boligen, må du søke om kommunal bolig på nytt i god tid før leiekontrakten utløper.
Når leiekontrakten løper ut
Dette gjør boligbygg Dette må du gjøre Etter overlevering Leiligheten anses som overlevert når forvalter har mottatt nøkler, og ellers er gitt uhindret adkomst til leiligheten. Du må betale husleie helt til boligen er overlevert, selv om oppsigelsesfristen har løpt ut. Dersom ikke alle nøkler leveres tilbake eller du sender nøklene i posten, bytter utleier låsen og du må betale kostnadene for dette. Er leiligheten i dårligere stand enn den var når du flyttet inn, er du økonomisk ansvarlig for kostnader til utbedringer. Dette gjelder likevel ikke, hvis det er alminnelig slitasje og elde som er årsaken til at boligen er i dårligere stand. Etterlatt løsøre og søppel vil bli tatt hånd om eller kastet for din regning. Dersom det oppstår endringer i dine behov i oppsigelsesperioden, og du likevel har behov for å leie en kommunal bolig, må du kontakte tildelingskontoret så fort som mulig.
Dette må du gjøre når du skal flytte ut
Før overlevering
Ved overlevering
Generell informasjon
Dersom du ikke overleverer boligen innen fristen, kontakter boligbygg namsmannen for fravikelse/ utkastelse. Dette vil medføre kostnader for deg.
Søk om endringer i ditt leieforhold
Dersom du ønsker å bytte bolig, eller en forlengelse av leieavtalen må du søke kommunal bolig på nytt.
Vi vil foreta et tilsyn i boligen din, og det er derfor viktig at du gir oss adgang. Vi vil kontakte deg for å avtale tidspunkt.
Søknad om opptak av husstandsmedlemmer
Dersom du ønsker at noen skal flytte inn hos deg, må du søke om det.
Søknad om dyrehold
Flytting
Du må selv melde om ny adresse til Folkeregisteret og Posten. Merk postkassen din med navn. Ved å melde adresseendring hos Posten får du postkasseskilt. Oppdager du feil eller mangler i boligen må du melde fra.
Flytte inn
Vil du flytte før leiekontrakten går ut? Du må si opp leiekontrakten skriftlig. Du må betale husleie i oppsigelsestiden, også hvis du flytter tidligere. Flytter du og leverer nøkler senere enn oppsigelsestiden, må du betale husleie til og med den dagen du leverer nøkler og boligen er godkjent. Dette må du gjøre når du flytter ut Du må rydde og tømme boligen for alle dine eiendeler. Du må vaske grundig. Boligen må være så ren at neste leietaker kan flytte rett inn. Du skal ikke si opp strømavtalen. Dersom du har mistet nøkler og vi må bytte lås, må du som leietaker betale et vederlag for dette. Dersom du flytter til en ny kommunal bolig Du har 14 dager til å flytte fra en bolig til en ny. Dersom du ikke leverer nøklene til boligen du flytter fra innen dette, må du betale husleie for begge boligene.
Flytte ut
Husordensregler og klager
Når du bor hos oss har du ansvar for å overholde husordensreglene. Reglene skal bidra til at både du og dine naboer trives, og forhindre skade på eiendommen.
For at vi skal kunne behandle klager på bomiljøet på en god måte, kan du sende en skriftlig klage.
Dersom du bor i borettslag eller et sameie er det viktig at du følger deres husordensregler. De fleste borettslag deler informasjon via tjenesten Vibbo. Vi anbefaler våre leietakere å opprette en bruker her for å få nyttig informasjon fra borettslaget.
Bor du i borettslag?
Brannsikkerhet
Du må sjekke brannslokkingsapparatet med jevne mellomrom.
Brannslokkningsapparat
Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området. Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg.
Øvrig brannsikkerhet
Praktisk hjelp med boligen
Dersom du har mistet nøkler kan du kontakte boligbygg på 69 36 13 65. Du som leietaker vil bli fakturert for ekstranøkkel eller bytte av lås og nye nøkler. Dersom du har låst deg ute, kan du ringe boligbygg 69 36 13 65 på hverdager 8–15.30. Utenfor åpningstid kan du ringe vakttelefon 974 29 688. Når du flytter ut avtaler du overlevering av nøkler med boligbygg.
Nøkler
Som leietaker må du følge reglene for kildesortering av husholdningsavfall. Eiendeler og avfall skal aldri plasseres utenfor avfallsdunken, på balkongen eller i oppgangen. Større eiendeler må du selv sørge for å få kjørt til avfallsmottaket. Hvitevarer kan leveres gratis til elektronikkforhandlere.
Avfall
Noen sikringsskap har ikke kapasitet til at du benytter alle platene og stekeovnen samtidig. Skru av alle platene og stekeovnen og vipp opp sikringen, eller bytt sikring hvis det er gammel type sikring. Slå på én og én plate, men ikke alle på fullt. Hvis den piper, trykk på knappen på komfyrvakten for å vise at du er til stede. Hvis du ikke trykker på knappen, kutter komfyrvakten til slutt strømmen til komfyren din. Da må du skru av alle plater, trykke på knappen på komfyrvakten og skru komfyren på igjen.
Komfyren virker ikke
Har du sjekket om sikringen har gått?
Har du komfyrvakt?
Sluket i dusjen og vannlåsen under vasken bør rengjøres med jevne mellomrom - gjerne flere ganger i året.
Vasken eller sluket er tett
Vedlikehold
Sammen med deg skal vi ta vare på boligen din og fellesområdene. Vi tar som hovedregel ansvar for ytre vedlikehold og drift av eiendommen, og det du har krav på etter husleieloven og leiekontrakten din.
Ansvar for vedlikehold og kostnader av følgende er også ditt ansvar: Ta kontakt med boligbygg på telefon 69 36 13 65 (vakttelefon utenfor åpningstid: 974 29 688) umiddelbart dersom det oppstår akutte situasjoner og problemer – for eksempel vannlekkasje.
Leietakers ansvar for vedlikehold
Generelle regler
Skjemaer
- Oppsigelsesskjema for kommunal bolig
Dette skjema kan også benyttes ved dødsfall - Husordensregler for kommunale utleieboliger.pdf
- Søknad om endringer i bolig
- Søknad om bolig og fornyelser.pdf
- Søknad om dyrehold
- Søknad om opptak av husstandsmedlemmer
- Meld skade eller mangler på kommunal bolig
- Naboklage
For ofte stilte spørsmål kan du lese mer her
Kontakt boligbygg
Ring oss på 69 36 13 65
Telefontid 10.00 - 15.00. Lunsj 11.00-11.30.
- Finn ansatt i avdelingen
- Send oss e-post boligforvaltning@fredrikstad.kommune.no
- Besøk oss Bryggeriveien 2
- Send brev Postboks 1405, 1602 Fredrikstad
Publisert: 10. oktober 2024 | Oppdatert: 05. februar 2025 kl. 09:15