Økonomisk gjeldsrådgivning
Har du gjeld og får vanskeligheter med å betale den? Har du problemer med å disponere pengene slik at de strekker til? Da er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.
Økonomiske bekymringer over lang tid kan påvirke din helse negativt, både fysisk og psykisk. Opplever du å ha mistet kontrollen over økonomien er det derfor viktig å ta grep så tidlig som mulig.
Ta kontakt med NAV Fredrikstads gjeldsrådgiver på e-post: nav.fredrikstad.gjeld@nav.no
Du kan få hjelp til økonomisk rådgivning dersom du:
Søk om økonomisk rådgivning
Time til økonomisk rådgiver. Fredrikstad kommune og NAV lokalt kan hjelpe til med å sette opp et budsjett for å finne ut om du har nok inntekter til å dekke utgiftene. Dersom utgiftene viser seg å være større enn inntektene, vil du få råd om hva du kan og bør gjøre for å balansere dette. Du kan for eksempel få hjelp til: Dersom kommunen selv ikke har kompetanse til å hjelpe deg, har de plikt til å henvise videre til noen som kan har denne kompetansen. Du kan ta kontakt med NAV Fredrikstad for å bestille time: nav.fredrikstad.gjeld@nav.no Du kan få
Hva kan du få hjelp til?
Du kan få økonomisk gjeldsrådgivning hvis du Næringsdrivende har ikke anledning til å søke.
Hvem kan få tjenesten?
Fredrikstad kommune og NAV lokalt tilbyr hjelp som kan hindre at du får ytterligere problemer med å betale regninger og betale tilbake gjeld. Det er flere måter å komme i kontakt med økonomisk rådgiver: Økonomisk rådgiving er gratis. Det vil gjøre det enklere å få oversikt over situasjonen din dersom du før møtet går gjennom listen nedenfor og skaffer relevant dokumentasjon/vedlegg. Det viktigste du har med deg til møtet er BankID. Ta også med husleiekontrakt, lønnsslipp, regninger på SFO/barnehage og siste brev fra kreditorer.
Slik gjør du det
Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning forutsetter samarbeid mellom søker og rådgiver. Følgende fremgangsmåte er vanlig:
Saksgang
Selvhjelpspakke
Hva kan du selv gjøre hvis du opplever at du er i ferd med eller har mistet kontrollen over egen økonomi? Fredrikstad kommune og NAV Fredrikstad har utarbeidet denne veilederen som skal være en hjelp på veien til igjen å ta styringen over egen økonomi.
Det første du må gjøre er å skaffe deg en oversikt over dine inntekter og utgifter. Et tips er å logge deg inn i gjeldsregisteret www.gjeldsregisteret.com, der får du oversikt over dine kredittkort og forbrukslån. De fleste inkassoselskaper har nettsider hvor du kan logge deg inn og få oversikt over dine saker. www.inkassoregisteret.com
Oversikt over inntekter og utgifter
Når du har skaffet deg en foreløpig oversikt, kan du ta kontakt med økonomirådstelefonen i NAV for råd og veiledning.
Det er viktig å ta tak i økonomiske problemer så raskt som mulig. Økonomirådstelefonen kan gi deg råd og veiledning om hva du kan gjøre med dine økonomiske vansker. Rådgiverne driver ikke saksbehandling, men gir deg enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse opp i situasjonen. Dersom du trenger mer hjelp med dine økonomiske problemer, forteller rådgiverne deg hvor du kan henvende deg. Du kan være anonym som innringer hvis du ønsker det. Tjenesten er gratis med mobil abonnement. Har du kontantkort vil rådgiverne tilby å ringe deg tilbake. Telefon NAV: 55 55 33 39
Ta kontakt med økonomirådgivningstelefon til NAV
For å få opplysninger om gjelden din samt eventuelt søke om betalingsutsettelse kan du ta kontakt med dine kreditorer enten per telefon eller brev eller e-post. Dersom du ikke har oversikt over utestående gjeld, kan du be om å få tilsendt en spesifisert oversikt over gjelden. Deretter kan du be om betalingsutsettelse for å få tid til å utarbeide en oversikt og forslag til løsning.
Ta kontakt med dine kreditorer
Når du har fått oversikt over gjelden din og budsjettet viser at du ikke har økonomiske midler til å betjene den, kan du søke om betalingsutsettelse. Beskriv forhold som kan ha innvirkning på din økonomiske situasjon. Dette kan være behandling, oppstart i nytt arbeidsforhold eller på kurs etc. For å få betalingsutsettelse vil noen kreditorer kreve at du signerer et gjeldsbrev på det skyldige beløpet. Dette gjøres for å sikre at gjelden ikke blir foreldet. Du må selv vurdere om du ønsker å signere på gjeldsbrev. Husk at alle forhold som du benytter som begrunnelse i søknaden må dokumenteres. Kreditorene vil muligens kreve at du skriver under et gjeldsbrev på det skyldige beløpet. Dette gjøres for å sikre at gjelden ikke skal bli foreldet.
Søk om betalingsutsettelse
Det er viktig at du begrunner søknaden og legger ved dokumentasjon på dine inntekter og utgifter.
Påleggs- eller utleggstrekk kan ilegges din inntekt i samsvar med dekningsloven. De instansene som kan legge inn trekk er: Du skal, i henhold til dekningsloven, ha penger til nødvendig livsopphold (både for deg selv og personer du har forsørgeransvar for) og rimelige boutgifter. Det er viktig at du sender inn dokumentasjon på dine utgifter (boutgifter, barnehage/SFO, samværsutgifter). Hvis det du får utbetalt, fratrukket boutgifter, er lavere enn de gjeldende livsoppholdssatsene kan du søke om å få redusert/stoppet trekket. Det er viktig at du legger ved dokumentasjon på inntekter, boutgifter samt eventuelt forsørgeransvar eller samvær med barn og andre nødvendige livsoppholdsutgifter (behov for bil, økte utgifter til medisin, behandling og så videre). For å søke om endring av trekk ilagt av Namsfogden kan du logge deg inn med bank-id hos For å søke om endring av trekk ilagt av Skatteetaten kan du logge inn med bank-id hos For å søke om endring av trekk ilagt av Statens innkrevingssentral kan du logge inn med bank-id For å søke om endring av trekk ilagt av Nav innkreving kan du logge inn med bank-id på Hvis du søker om stopp/reduksjon av bidragstrekk ilagt av NAV Innkreving er det viktig at det også søkes om endring av fastsettelse av bidrag. Dette gjøres ved at søknadsskjema NAV 54-00.08 (velg skjema for bidragsplikt) fylles ut. Har du flere barnekull, må det fylles ut et skjema for hvert kull. Skjema for tilleggsopplysninger NAV 54-00.15 må også fylles ut. Du finner skjemaene og mer informasjon på www.nav.no. Nedenfor finner du navn og adresser til steder som kan ha bestemt at det skal være trekk i inntekten din:
Trekk i inntekt av Staten
Det er viktig at du har oversikt over dine inntekter og utgifter. Du bør hver måned sette av penger på en egen konto til faste utgifter, også for de utgifter som forfaller kvartalsvis eller halvårsvis. Eksempel på dette kan være utgifter til strøm, kommunale avgifter, forsikring etc. Videre bør du også sette av penger til uforutsette utgifter som kan komme til å dukke opp. De fleste kreditorer tilbyr for eksempel månedlig betaling gjennom autogiro. SIFO-satsene varierer noe fra de satsene som namsmennene benytter i sine utleggssaker. SIFO budsjettet er kun veiledende.
Lag et budsjett
Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, har satt opp et standardbudsjett.
Dersom selvhjelpspakken eller den råd og veiledning som er gitt fra NAV sin økonomirådstelefon ikke har vært til tilstrekkelig hjelp, kan du ta kontakt med ditt lokale NAV kontor for samtale med veileder/gjeldsrådgiver. Det kan være ventetid på timeavtale med gjeldsrådgiver. Vi råder deg derfor til å søke om betalingsutsettelse hos kreditorene i påvente av samtale med veileder/gjeldsrådgiver. Begrunn dette med at du venter på timeavtale hos gjeldsrådgiver i NAV. Dette kan du forvente av gjeldsrådgiver: Dette forventer vi av deg:
T kontakt med gjeldsrådgivning i NAV
Nedenfor finner du en oversikt som viser hvilke forventninger du skal ha til gjeldsrådgivertjenesten, samt forventninger til deg som bruker av tjenesten.
Nyttige nettsider
Søknadskjema
Kontakt NAV
- Ring oss på
Telefon: 55 55 33 33 - Skriv til oss
Logg inn på Mitt NAV
- Besøk oss
Jens Wilhelmsensgate 3, 1671 Kråkerøy
Åpningstider NAV Fredrikstad - Send brev
Postboks 1405, 1602 Fredrikstad
Publisert: 22. oktober 2024 | Oppdatert: 23. januar 2025 kl. 14:35