Trygghetsalarm

En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp når som helst på døgnet. Hvis du utløser en trygghetsalarm, vil helsevakta umiddelbart ta kontakt med deg, vurdere nødvendig oppfølgning og behov rykke ut.

Hva inneholder tjenesten?

Når du utløser alarmen vil du få kontakt med sykepleierne på helsevakta. De vil vurdere om de skal sende ut trygghetspatruljen for å hjelpe deg.

Har du trygghetsalarm, må trygghetspatruljen ha nøkkel til boligen din.

Du kan få trygghetsalarm hvis du

  • trenger trygghet for å kunne bo lengst mulig hjemme i egen bolig
  • trenger å få kontakt med hjelpeapparatet på grunn av at du er utsatt for sykdom eller du har stor risiko for fall

På søknadsskjemaet må du beskrive situasjonen din og hva du trenger hjelp til.

Hva koster det å ha en trygghetsalarm?

Satsene nedenfor gjelder fra 1. januar 2025 

  • Trygghetsalarm/trygghetspakke: 387 kroner per måned
  • Trygghetsalarm/trygghetspakke: 4649 kroner per år 
  • Oppkoblingsavgift: 1000 kroner 
  • Flytting av alarm: 500 kroner  

Flere spørsmål om trygghetsalarm

Har du ikke lenger behov for trygghetsalarmen?

Da må du kontakte helseforvaltning og koordinering. De avslutter tjenesten og gir beskjed til vaktmesteren om å hente utstyret.

Trygghetsalarmaen virker ikke, hva gjør jeg?

Ta kontakt med helsevakta på telefon 40 40 15 71.

Hjelp til å flytte Trygghetsalarmen

Skal du flytte og trenger hjelp til å flytte sentralen? Da kontakter du hjemmesykepleien i ditt omsorgsdistrikt. De har egne vaktmestere som hjelper deg. 

Er du usikker på hvem omsorgsdistrikt du tilhører? Finn ditt omsorgsdistrikt og kontaktinformasjon her. [Lenke til søk for omsorgsdistrikt]

Kontakt helseforvaltning og koordinering

 

Publisert: 05. november 2024 | Oppdatert: 23. januar 2025 kl. 16:41

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.