Innhold
Andre utvalg
Klageutvalget
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Hanne Solberg Gullichsen
hangul@fredrikstad.kommune.no
69 30 62 93
Om klageutvalget
5 medlemmer med varamedlemmer.
Virkeområde og myndighet
Klageutvalget er opprettet etter forvaltningsloven § 28 annet ledd for, på vegne av bystyret, å behandle klager på enkeltvedtak.
Når klageutvalget tar en sak til realitetsbehandling, kan utvalget prøve alle sider ved saken inkludert forvaltningsskjønnet, og også nye momenter (jf. forvl. § 34, 2. ledd).
Utvalget har vedtaksmyndighet.
Mulige utfall av klagebehandlingen i klageutvalget:
a) Saken utsettes for innhenting av flere opplysninger (fvl. § 33, siste ledd)
b) Klagen avvises (fvl. § 34)
• som følge av manglende klageinteresse (fvl. § 28, 1. ledd),
• som følge av manglende klageadgang: Ikke enkeltvedtak (fvl. § 28 jfr. § 2),
• som følge av at klagefristen er oversittet (fvl. § 29).
c) Det påklagede vedtak oppheves, uten at det treffes nytt realitetsvedtak (fvl. § 34, 4. ledd).
Saken går da tilbake til underinstansen for ny «førstegangs»-behandling. (særlig aktuelt hvor begrunnelsen av det påklagede vedtak finnes å være utilstrekkelig, men hvor det ikke foreligger nok opplysninger til å treffe nytt realitetsvedtak).
d) Klageinstansen treffer nytt vedtak (fvl. § 34, 4. ledd). (Begrensinger på adgangen til endring i klagers disfavør, jfr. fvl. § 34, 4. ledd).
e) Klagen tas ikke til følge. Dette innebærer stadfesting av det påklagede vedtak.
Møtekalender for 2024:
Møteplan for klageutvalget i 2024 fastsettes til følgende møtedatoer:
- torsdag 25.januar
- torsdag 15.februar
- torsdag 14.mars
- torsdag 25.april
- torsdag 23.mai
- torsdag 20.juni
- torsdag 19.september
- torsdag 17.oktober
- torsdag 21.november
- torsdag 19.desember
5 medlemmer med varamedlemmer.
Virkeområde og myndighet
Klageutvalget er opprettet etter forvaltningsloven § 28 annet ledd for, på vegne av bystyret, å behandle klager på enkeltvedtak.
Når klageutvalget tar en sak til realitetsbehandling, kan utvalget prøve alle sider ved saken inkludert forvaltningsskjønnet, og også nye momenter (jf. forvl. § 34, 2. ledd).
Utvalget har vedtaksmyndighet.
Mulige utfall av klagebehandlingen i klageutvalget:
a) Saken utsettes for innhenting av flere opplysninger (fvl. § 33, siste ledd)
b) Klagen avvises (fvl. § 34)
• som følge av manglende klageinteresse (fvl. § 28, 1. ledd),
• som følge av manglende klageadgang: Ikke enkeltvedtak (fvl. § 28 jfr. § 2),
• som følge av at klagefristen er oversittet (fvl. § 29).
c) Det påklagede vedtak oppheves, uten at det treffes nytt realitetsvedtak (fvl. § 34, 4. ledd).
Saken går da tilbake til underinstansen for ny «førstegangs»-behandling. (særlig aktuelt hvor begrunnelsen av det påklagede vedtak finnes å være utilstrekkelig, men hvor det ikke foreligger nok opplysninger til å treffe nytt realitetsvedtak).
d) Klageinstansen treffer nytt vedtak (fvl. § 34, 4. ledd). (Begrensinger på adgangen til endring i klagers disfavør, jfr. fvl. § 34, 4. ledd).
e) Klagen tas ikke til følge. Dette innebærer stadfesting av det påklagede vedtak.
Medlemmer:
Christian Fredrik Resberg (INP) - leder
Kirsten Mostad Pedersen (Ap) - nestleder
Jon-Arvid Kolseth (Pp)
Tonje Nygård (V)
Tom Christian Nekstad (SV)
Møtekalender for 2024:
Møteplan for klageutvalget i 2024 fastsettes til følgende møtedatoer:
- torsdag 25.januar
- torsdag 15.februar
- torsdag 14.mars
- torsdag 25.april
- torsdag 23.mai
- torsdag 20.juni
- torsdag 19.september
- torsdag 17.oktober
- torsdag 21.november
- torsdag 19.desember
Skattetakstutvalget
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Charlotte Høyum
chac@fredrikstad.kommune.no
411 72 883
Om skattetakstutvalget
3 medlemmer med varamedlemmer
Virkeområde og myndighet
Skattetakstutvalget skal fastsette skatteverdien på eiendommer, på grunnlag av forslag fra besiktigelsespersoner.
Klageutvalg for eiendomsskattesaker
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Charlotte Høyum
chac@fredrikstad.kommune.no
411 72 883
Om klageutvalg for eiendomsskattesaker
6 medlemmer med varamedlemmer
Virkeområde og myndighet
Klageutvalg for eiendomsskatt behandler klager på utskrevet eiendomsskatt, jf. eiendomsskatteloven kapittel 6, om administrativ og rettslig prøving.
Utvalget har vedtaksmyndighet
Valgstyret
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Charlotte Høyum
chac@fredrikstad.kommune.no
411 72 883
Om valgstyret
7 medlemmer med varamedlemmer
Virkeområde og myndighet
Valgstyret har ansvar for å gjennomføre stortings-, sametings-, fylkestings- og kommunestyrevalg, i henhold til gjeldende valglovgivning. Valgstyret har tilsvarende ansvar for å gjennomføre folkeavstemninger.
Valgstyret har den myndighet som, i henhold til valgloven, tilligger bystyret, som det er anledning til å videredelegere, og som ikke er delegert til kommunedirektøren.
Valgstyret har innstillingsrett til bystyret, jf. kommuneloven § 7.1.
17.mai-utvalget
Om 17.mai-utvalget
2 medlemmer med varamedlemmer velges av bystyret.
Virkeområde og myndighet
17. mai-utvalgets formål er å organisere feiring av nasjonaldagen 17. mai i Fredrikstad.
Utvalget har ansvar for å planlegge hvordan nasjonaldagen 17. mai best kan gjennomføres i hele kommunen, inkludert:
- arrangementer i sentrum
- administrativ bistand til lokale arrangementer, dersom nødvendig
- sikre involvering av berørte parter
- sikkerhet i alle arrangementer
- at alle utvalgsmedlemmer deltar på 17. mai og utfører tildelte arbeidsoppgaver
- evaluering og videreutvikling av gjennomføring.
Utvalget skal gis tilstrekkelig administrativ støtte, med hovedansvar for det operative arbeidet.
Øra miljøutvalg
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Eystein Kleiven
eyskle@fredrikstad.kommune.no
69 30 56 27
Om øra miljøutvalg
Øra miljøutvalg møtes 3-4 ganger i året. Kommunen har funksjon som sekretær i utvalget og har ansvar for at innkalling og møtereferater sendes ut til medlemmene. Møtene foregår ute hos medlemsbedriftene. Her utveksler man bl.a. informasjon om nye prosesser og miljøtiltak. På denne måten vil de enkelte medlemmer være oppdatert på hva som foregår i sitt nærmiljø. Referatet fra møtene godkjennes før det legges ut som et offentlig dokument hos kommunen.
Hva jobber vi med
De siste årene har utvalget arbeidet med følgende saker:
- Beredskap og sikkerhetsrutiner
- Legionella – kilder, smitte, regelverk og ansvar
- Transportplan - logistikk
- Sykkelhovedplan for Fredrikstad
- Informasjon om nye etableringer på Øra.
- Klima- og energiplan
- Korrekt skilting av industriområde.
- Ryddighet i Øra industriområde
- Resultater og målinger av svevestøv i uteluft
- Konsekvensutredning for lokal luftkvalitet fra industrien på Øra
- Sykle til jobben – ”Smart trafikant”
- Gassdistribusjonsnett fra nytt LNG anlegg på Øra
- Statusrunden (hver bedrift forteller siste nytt)
Historikk
Øra miljøutvalg ble formelt stiftet den 3. februar 1988 av ansatte fra Fagforening og ledelse i bedriftene på Øra industriområde. I tillegg var Naturvernforbundet i Fredrikstad og avdeling for miljørettet helsevern i Fredrikstad kommune representert. Initiativet kom fra Fagforeningene som var blitt mer og mer opptatt av forurensninger fra sin egen og andre bedrifter. De ansatte ønsket å få informasjon om den totale forurensning på arbeidsplassene og i området rundt bedriftene.
Miljøutvalgets mandat var å fokusere på bedriftenes utslipp til luft og samtidig være en pådriver i arbeidet for et renere arbeidsmiljø. Senere ble også velforeninger medlemmer i utvalget.
Øra miljøutvalg mottok LOs miljøpris i 1991 for arbeidet sitt.
Medlemsbedrifter (bedrifter/velforeninger etc.)
- Østfold politidistrikt
- Unger fabrikker as, pb 254, 1601 Fredrikstad
- Fr.stad kommune, pb 1405, 1602 Fredrikstad
- Andersen&Mørck
- Batteriretur AS, Kortbølgen 15B, 1630 Gamle Fredrikstad
- Gasum (tidl. Skangass AS), Storgata 35, 1607 Fredrikstad
- Univar AS (tidl. Kemetyl Norge AS), Øra industripark, Øraveien 2, 1630 Gamle Fredrikstad
- Reichhold AS, Øraveien 8, 1630 Gamle Fredrikstad
- Saint Gobain (Gyproc AS) Habornveien 59, 1630 Gamle Fredrikstad
- Fredrikstad innovasjonspark Øraveien 2, 1630 Gamle Fredrikstad
- Acinor AS, Titangaten 13, 1630 Gamle Fredrikstad
- Borg Havn AS, Øraveien 27, 1630 Gamle Fredrikstad
- FREVAR KF, Habornveien 61, 1630 Gamle Fredrikstad
- Kvitebjørn Bio-el AS
- Kronos Titan AS, Titangaten 1, 1630 Gamle Fredrikstad
- Kemira Chemicals AS, Øraveien 14, 1630 Gamle Fredrikstad
- Denofa AS, Øraveien 2, 1630 Gamle Fredrikstad
- Stene stål gjenvinning AS
- Mills DA Gamle Fredrikstad
- Perstorp Bioproducts A/S
- Gipsgjenvinning AS
- Norsk Gjenvinning Metall AS, Borg Havnevei 7,1630 Gamle Fredrikstad
- Barco Fredrikstad AS
- Nexans Norway AS
- Fredrikstad Seafood AS
- NCCE
- Sirkel Materialgjenvinning AS
- Geminor
- Metallco
Velforeninger/andre
- Foreningen Gamle Fredrikstad
- Gudeberg lokalsamfunnsutvalg
- Byens Marker Vel
- Møllerodden Velforening
- Kalleraodden velforening
- Ringvoll BHT avd. Fredrikstad
- Vaterland Vel
- Kongsten Vel
Etikkråd - helse og velferd
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Guro Steine Letting
etikkradet@fredrikstad.kommune.no
Om etikkråd - helse og velferd
Hva er hensikten med etikkrådet?
Etikkrådet skal
- fremme samtale og refleksjon om etiske spørsmål og dilemmaer
- på forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske utfordringer kan løses
- være et forum der tjenestemottakere, pårørende og helsepersonell kan få drøftet slike spørsmål i forkant eller etterkant
- bidra til bevisstgjøring om etiske spørsmål som har med ressursbruk og prioritering å gjøre
- bidra til at tjenestemottakeres og pårørendes møte med tjenesten blir best mulig.
Hva kan etikkrådet hjelpe deg med?
Etikkrådet bidrar til å
- få en bred drøfting av en sak
- få klarhet i de etiske utfordringene
- få et «blikk utenfra»
- være bedre rustet i liknende saker i framtiden
- få råd om en beslutning
- lære av en vanskelig sak
- få klarlagt hvilke verdier som står på spill
- finne ut om det er en sak for etikkrådet
Hvem kan kontakte etikkrådet?
Alle, både pasienter, brukere, pårørende og ansatte i seksjon helse og velferd kan ta kontakt med etikkrådet.
Etikkrådet kan også bistå med veiledning og/eller undervisning i etikk og systematisk etisk refleksjon.
Etikkrådet kan kontaktes muntlig eller skriftlig, via telefon eller e-post.
Søndre Østfold IPR (interkommunalt politisk råd) -representantskap
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Marit Mundahl
mamund@fredrikstad.kommune.no
917 21 160
Om søndre østfold ipr (interkommunalt politisk råd) -representantskap
Søndre Østfold interkommunalt politisk råd (IPR) er et regionalt politisk samarbeidsorgan for kommunene Aremark, Fredrikstad, Halden, Hvaler og Sarpsborg.
Representantskapet er øverste organ for Søndre Østfold IPR, med medlemmer og varamedlemmer valgt av det enkelte kommune-/bystyre. Styret er det utøvende organet for Søndre Østfold IPR, og er et folkevalgt organ etter kommuneloven § 5-1. Østfold fylkeskommune deltar på styrets møter med de rettigheter og det antall representanter som følger av partnerskapsavtalen mellom fylkeskommunen og de deltakende kommunene.
Søndre Østfold IPR skal legge til rette for samarbeid mellom kommunene og felles forståelse for utfordringene i regionen, og arbeide for en samfunnsutvikling som bidrar til at regionen er bærekraftig, et godt sted å leve, og attraktiv for næringsdrivende og besøkende.
Søndre Østfold IPR-styret
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Marit Mundahl
mamund@fredrikstad.kommune.no
917 21 160
Om søndre østfold ipr-styret
Søndre Østfold interkommunalt politisk råd (IPR) IPR er et regionalt politisk samarbeidsorgan for kommunene Aremark, Fredrikstad, Halden, Hvaler og Sarpsborg.
Representantskapet er øverste organ for Søndre Østfold IPR, med medlemmer og varamedlemmer valgt av det enkelte kommune-/bystyre. Styret er det utøvende organet for Søndre Østfold IPR, og er et folkevalgt organ etter kommuneloven § 5-1. Østfold fylkeskommune deltar på styrets møter med de rettigheter og det antall representanter som følger av partnerskapsavtalen mellom fylkeskommunen og de deltakende kommunene.
Søndre Østfold IPR skal legge til rette for samarbeid mellom kommunene og felles forståelse for utfordringene i regionen, og arbeide for en samfunnsutvikling som bidrar til at regionen er bærekraftig, et godt sted å leve, og attraktiv for næringsdrivende og besøkende.
Sekretariatet for kontrollutvalgene
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Anita Dahl Aannerød
rona@fredrikstad.kommune.no
90 08 67 40
Om sekretariatet for kontrollutvalgene
Sekretariatets oppgaver
Sekretariatet skal
- saksbehandle saker som skal behandles i kontrollutvalgene
- følge opp kontrollutvalgenes vedtak
- videreformidle bestillinger og følge opp oppdrag
- utarbeide planer for forvaltningsrevisjon og selskapskontroll
- bistå kontrollutvalgene ved valg av revisjonsordning
- sørge for profesjonell håndtering av kontrollutvalgenes arkiver
- sørge for alle praktiske sekretariatsfunksjoner knyttet til møter i utvalgene