Etikkråd - helse og velferd

Om Etikkråd - helse og velferd

Hva er hensikten med etikkrådet?

Etikkrådet skal

  • fremme samtale og refleksjon om etiske spørsmål og dilemmaer
  • på forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske utfordringer kan løses
  • være et forum der tjenestemottakere, pårørende og helsepersonell kan få drøftet slike spørsmål i forkant eller etterkant
  • bidra til bevisstgjøring om etiske spørsmål som har med ressursbruk og prioritering å gjøre
  • bidra til at tjenestemottakeres og pårørendes møte med tjenesten blir best mulig.
     

Hva kan etikkrådet hjelpe deg med?

Etikkrådet bidrar til å

  • få en bred drøfting av en sak
  • få klarhet i de etiske utfordringene
  • få et «blikk utenfra»
  • være bedre rustet i liknende saker i framtiden
  • få råd om en beslutning
  • lære av en vanskelig sak
  • få klarlagt hvilke verdier som står på spill
  • finne ut om det er en sak for etikkrådet
     

Hvem kan kontakte etikkrådet?

Alle, både pasienter, brukere, pårørende og ansatte i seksjon helse og velferd kan ta kontakt med etikkrådet.

Etikkrådet kan også bistå med veiledning og/eller undervisning i etikk og systematisk etisk refleksjon.

Etikkrådet kan kontaktes muntlig eller skriftlig, via telefon eller e-post.

Utvalgssekretær

Guro Steine Letting - etikkradet@fredrikstad.kommune.no, tlf:

Medlemmer

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.