eFaktura til Fredrikstad kommune

Fredrikstad kommune tilbyr sine leverandører å sende elektronisk faktura. Vi aksepterer kun elektroniske fakturaer fra våre avtalepartnere. Alle statlige etater i Norge innførte dette kravet fra 1.7.2012.

Krav til formatet

Elektroniske fakturaer skal være i standardformatet EHF (elektronisk handelsformat). Vår elektroniske adresse (i ELMA) er vårt organisasjonsnummer 940039541.

NB! Faktura sendt som pdf via mail er IKKE en elektronisk faktura. Fredrikstad kommune ønsker derfor ikke å motta faktura pr mail, men i stedet en fullelektronisk faktura.

Hva må du som leverandør gjøre?

  1. Leverandør må inngå avtale med et aksesspunkt for levering av eFaktura. Oversikt over aksesspunkter finner dere her.
  2. Du kan produsere dine EHF fakturaer i eget fakturasystem eller benytte nettbasert fakturaportal. Fakturaportal er en enkel løsning hvor man oppretter fakturaene på nett og sender disse via et aksesspunkt til kjøper. Spesielt aktuelt for leverandører som bare sender noen få faktura i året til kommunal virksomhet.

Ved bruk av fakturaportal se en av fakturaportalene som listes opp på Difi sine hjemmesider http://www.anskaffelser.no/temaer-elektronisk-handel/ehf-formater-innhold/fakturasystemer-som-kan-levere-ehf-web-fakturaportaler

Referanse på faktura

I de tilfeller vårt innkjøpsordrenummer er oppgitt, skal det påføres faktura. Hvis ikke skal i stedet bestillers ansvarsnummer oppgis som referanse.

Fredrikstad kommune har avtale med Visma aksesspunkt om mottak av elektronisk faktura.

 

Publisert: 31. januar 2025 | Oppdatert: 31. januar 2025 kl. 10:55

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.