Innhold
- Kommune-TV
- Bystyret
- Formannskapet
- Planutvalget
- Helseutvalget
- Samfunnsutvalget
- Oppvekstutvalget
- Teknisk utvalg
- Partssammensatt utvalg
- Eldrerådet
- Råd for personer med funksjonsnedsettelse
- Fredrikstad ungdomsråd
- Fredrikstad kontrollutvalg
- Samarbeidsarena Sarpsborg og Fredrikstad kommuner
- Flere styrer, råd og utvalg
Styrer, råd og utvalg
Kommune-TV
Følg våre TV-overføringer direkte - eller se opptakene senere.
Bystyret
- Møtekalender
- Møteoversikt
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Yvonne Meidell
yvme@fredrikstad.kommune.no 924 59 580
Om bystyret
Bystyret er Fredrikstad kommunes øverste organ og består av 53 medlemmer med varamedlemmer.
Bystyret er det øverste organet i kommunen, jf. kommuneloven § 5-3 første ledd. Bystyret treffer vedtak på vegne av kommunen hvis ikke noe annet følger av lov, jf. kommuneloven § 5-3 andre ledd.
Bystyret kan delegere sin myndighet til å treffe vedtak til andre folkevalgte organer, til ordfører eller til kommunedirektør, innenfor rammen av kommuneloven eller annen lov, jf. kommuneloven § 5-3 tredje ledd.
Bystyret vedtar selv følgende saker:
- Alle saker som, etter lov eller forskrift, er tillagt bystyret å avgjøre.
- Kommuneplan, årsbudsjett og økonomiplan, skattevedtak og årsrapport for kommunen.
- Saker av særlig viktighet, innenfor de grenser gjeldende lovgiving setter.
- Uttalelser på vegne av Fredrikstad kommune om høringer av utredninger, lovforslag, forskrifter og ulike planer skal gis av bystyret, med mindre høringsforslaget i sin helhet faller inn under et politisk utvalgs oppgaver og myndighetsområde i dette reglementet. Administrasjonen kan avgi slike uttalelser på vegne av kommunen hvis sakene ikke har prinsipielle eller politiske dimensjoner.
- Bystyrets egen saksbehandling.
- Overordnet administrativ organisasjonsstruktur (kommuneområder/seksjoner).
- Finansiering av kommunens drift og investeringer, herunder vedtak om låneopptak.
Bystyrets ansvar for økonomiforvaltning:
Kommunen skal forvalte økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid, jf. kommuneloven § 14-1 første avsnitt. Bystyret skal ifølge kommuneloven § 14-2 selv vedta:
- økonomiplan og årsbudsjett
- årsregnskap og årsberetning
- finansielle måltall for utviklingen av kommunens økonomi
- regler for økonomiforvaltningen (økonomireglementet)
- regler for finans- og gjeldsforvaltningen (finansreglementet)
Bystyrets arbeidsgiveransvar:
Bystyret har det overordnede arbeidsgiveransvaret i kommunen.
Bystyret skal selv ansette en kommunedirektør, jf. kommuneloven § 13- 1 første ledd.
Kommunedirektør har det løpende personalansvaret for alle ansatte, jf. kommuneloven § 13-1 syvende ledd.
Ordfører gis rett til å utforme egne innstillinger i tillegg til kommunedirektørens forslag til innstilling.
Formannskapet
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Martine Bjar Manskow
marman@fredrikstad.kommune.no 414 78 026
Om formannskapet
15 medlemmer med varamedlemmer.
Formannskapets oppgaver:
Formannskapet er kommunens økonomiutvalg, og skal forberede saker for bystyret.
Formannskapet har ansvar for alle saker/områder som ikke er lagt til faste utvalg, herunder:
- økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning
- finansforvaltning
- politisk styring
- eierskapsforvaltning
- planstrategi, kommuneplan, kommunedelplaner samt områderegulering og andre saker av overordnet arealpolitisk betydning
- samferdsel og overordnet by- og samfunnsutvikling
- klimasaker
- natur- og miljø saker
- næringsutvikling og næringspolitikk
- alkoholpolitikk
- utbyggingsavtaler
- ekspropriasjon
- investeringer, herunder oppfølging av framdrift i vedtatte investeringer
- samfunnssikkerhet og beredskap
- arbeidsgiverrollen, herunder arbeidsgiverstrategi, lønnspolitisk plan, lønnpolitiske retningslinjer og rammer for lokale lønnsoppgjør
- tildele tilskudd etter søknad fra næringsfondet
- tildele tilskudd etter søknad fra klimafondet
- godkjenne tiltak med kostnadsramme over 0,2 millioner kroner, som dekkes med midler fra friluftsfondet
Kommuneområdene byutvikling, økonomi og organisasjon rapporterer til formannskapet.
Planutvalget
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Irene Lundstrøm
irlu@fredrikstad.kommune.no 976 473 95
Om planutvalget
9 medlemmer med varamedlemmer.
Planutvalget - virkeområde
Planutvalget har ansvar for følgende områder:
- Myndighetsutøvelse/vedtak etter plan- og bygningsloven
Myndighet
Planutvalget skal uttale seg til saker om kommunal planstrategi, kommuneplanens arealdel og samfunnsdel samt områderegulering, eller andre saker som er av overordnet arealpolitisk betydning.
Planutvalget gis følgende myndighet i bygge- og fradelingsaker:
- Avgjøre alle større byggesaker etter pbl. § 20-1, så som større blokkbebyggelse, industri, kontor og forretningsbygg, skolebygg, kaianlegg m.m.
- Avgjøre byggesaker av mindre kurant art, eller av prinsipiell betydning.
- Behandle klager på vedtak fattet av planutvalget selv, og klager i bygge- og fradelingsaker, som omhandler dispensasjon, (pbl. kapittel 19) fra kommuneplaner, kommunedelplaner og reguleringsplaner, og klager i bygge- og fradelingsaker av mindre kurant art eller av prinsipiell betydning.
- Ilegge tvangsmulkt, vedta forelegg og tvangsfullbyrdelse og ilegge overtredelsesgebyr på over kr 10.000,-, jf. pbl. kapittel 32
Planutvalget gis følgende myndighet i plansaker:
- Vedta mindre endringer i reguleringsplaner.
- Vedta midlertidig forbud mot oppretting/endring av eiendom, eller mot byggearbeid i et område som utvalget mener bør reguleres eller omreguleres, jf. pbl. kapittel 13.
- Innstille direkte til bystyret i saker etter plan- og bygningsloven som ikke er av overordnet arealpolitisk betydning, for eksempel områdereguleringer med detaljplankarakter uten vesentlig arealpolitisk betydning.
Planutvalget gis følgende myndighet i primærnæringssaker:
- Vedta overordnede strategier og prinsipielle spørsmål knyttet til konsesjonsloven, odelsloven, jordloven, skogbruksloven, forpaktingsloven og viltloven med tilhørende forskrifter, hvor avgjørelsesmyndigheten ikke er tillagt andre organer.
- I de saker hvor kommunedirektøren innstiller på avslag etter jordloven § 8, 8a og 9 og konsesjon etter konsesjonsloven § 2, så skal disse til politisk behandling, med mindre avslaget skyldes at de juridiske vilkårene ikke er oppfylt.
Bystyret gir utvalgsleder fullmakt til, på vegne av utvalget, å fatte vedtak i hastesaker, i perioden mellom planutvalgets siste møte i juni og første møte over sommerferien. Vedtak fattet med feriefullmakt refereres i planutvalgets og formannskapets første møter etter sommerferien.
Helseutvalget
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Marit Hexeberg
mahe@fredrikstad.kommune.no 913 01 430
Om helseutvalget
9 medlemmer med varamedlemmer.
Helseutvalget - virkeområde:
Helseutvalget har ansvar for følgende områder:
- Helsetjenester
- Omsorgssentre/sykehjem
- Hjemmesykepleie
- Tjenester til funksjonshemmede
- Frisklivs- og mestringstjenester
- Mat, vaskeri og praktisk bistand
Kommuneområde helse rapporterer til helseutvalget.
Bystyret vedtar at utvalget har innstillingsrett overfor formannskapet innenfor eget ansvarsområde, som gjelder kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder som angår kommuneplanens samfunnsdel, jf. plan- og bygningsloven §§ 11-2 og 11-3.
Myndighet:
Bystyret kan delegere myndighet til utvalg bystyret selv har opprettet, jf. kommuneloven § 5-7.
Bystyret gir hovedutvalgene vedtaksmyndighet innenfor sine ansvarsområder. Vedtak må fattes i samsvar med bestemmelsene i kommuneloven, og rammer og retningslinjer vedtatt av bystyret (herunder budsjettvedtak), samt i tråd med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper.
I saker som utvalgene ikke kan avgjøre selv, innstiller utvalgene til formannskapet. Planutvalget innstiller direkte til bystyret.
I saker som berører ansvarsområdet til flere hovedutvalg skal saken som hovedregel bare behandles av ett hovedutvalg, før saken går videre til bystyret, via formannskapet. Ordfører avgjør i disse tilfellene hvilket hovedutvalg.
Utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sine ansvarsområder, herunder avgi høringsuttalelser.
Utvalgene behandler saker som handler om vesentlig endring av tjenestetilbud.
Utvalgene kan opprette et arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av utvalget, jf. kommuneloven § 5-7. Utvalget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike arbeidsutvalg.
Utvalgene kan ikke delegere vedtaksmyndighet til utvalgsleder. Bystyret har i Reglementet for delegering, innstilling og folkevalgte organer delegert feriefullmakt til planutvalgets leder.
I sakene der utvalgene har vedtaksmyndighet, har de samtidig instruksjonsmyndighet overfor kommunedirektøren. Denne myndigheten utøves i form av vedtak i utvalget.
Utvalgets leder fastsetter sakslista for utvalgets møter.
Samfunnsutvalget
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Torill Kristiansen
tokris@fredrikstad.kommune.no 918 55 079
Om samfunnsutvalget
9 medlemmer med varamedlemmer.
Samfunnsutvalget - virkeområde:
Samfunnsutvalget har ansvar for følgende områder:
- Bibliotek
- Kino
- Kulturskole
- De kommunale kulturhusene
- Folkehelse
- Levekår og inkludering
- Kommunale boliger
- NAV
- Fredrikstad internasjonale skole
- Lokalsamfunn
- Institusjoner innen idrett, aktivitet, kunst og kultur
- Arrangementer innen idrett, aktivitet, kunst og kultur
- Tilskuddsordninger til ideelle og frivillige organisasjoner, lag og foreninger, tilskuddsordninger innen kultur, idrett, kulturminner og lokalsamfunnsutvalg og til årlige markeringer, arrangementer av samfunnsmessig betydning og tiltak for å fremme sosial bærekraft
- Tildele tilskudd fra kulturminnefondet
- Drift og utvikling av folkebad og idrettsanlegg
- Veinavnsaker
Kommuneområde samfunn rapporterer til samfunnsutvalget.
Bystyret vedtar at utvalget har innstillingsrett overfor formannskapet innenfor eget ansvarsområde som gjelder kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder som angår kommuneplanens samfunnsdel, jf. plan- og bygningsloven §§ 11-2 og 11-3.
Myndighet:
Bystyret kan delegere myndighet til utvalg bystyret selv har opprettet, jf. kommuneloven § 5-7.
Bystyret gir hovedutvalgene vedtaksmyndighet innenfor sine ansvarsområder. Vedtak må fattes i samsvar med bestemmelsene i kommuneloven, og rammer og retningslinjer vedtatt av bystyret (herunder budsjettvedtak), samt i tråd med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper.
I saker som utvalgene ikke kan avgjøre selv, innstiller utvalgene til formannskapet. Planutvalget innstiller direkte til bystyret.
I saker som berører ansvarsområdet til flere hovedutvalg skal saken som hovedregel bare behandles av ett hovedutvalg, før saken går videre til bystyret, via formannskapet. Ordfører avgjør i disse tilfellene hvilket hovedutvalg.
Utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sine ansvarsområder, herunder avgi høringsuttalelser.
Utvalgene behandler saker som handler om vesentlig endring av tjenestetilbud.
Utvalgene kan opprette et arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av utvalget, jf. kommuneloven § 5-7. Utvalget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike arbeidsutvalg.
Utvalgene kan ikke delegere vedtaksmyndighet til utvalgsleder. Bystyret har i Reglementet for delegering, innstilling og folkevalgte organer delegert feriefullmakt til planutvalgets leder.
I sakene der utvalgene har vedtaksmyndighet, har de samtidig instruksjonsmyndighet overfor kommunedirektøren. Denne myndigheten utøves i form av vedtak i utvalget.
Utvalgets leder fastsetter sakslista for utvalgets møter.
Oppvekstutvalget
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Ellen Szefer
ellsze@fredrikstad.kommune.no 906 16 975
Om oppvekstutvalget
9 medlemmer med varamedlemmer.
Oppvekstutvalget - virkeområde:
Oppvekstutvalget har ansvar for følgende områder:
- Grunnskole
- Voksenopplæring
- Barnehage
- Barnevern
- Barne- og familietjenester
- Helsetjenester til barn og unge
- Fritidsklubbene
Kommuneområde oppvekst rapporterer til oppvekstutvalget.
Bystyret vedtar at utvalget har innstillingsrett overfor formannskapet innenfor eget ansvarsområde som gjelder kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder som angår kommuneplanens samfunnsdel, jf. plan- og bygningsloven §§ 11-2 og 11-3.
Myndighet:
Bystyret kan delegere myndighet til utvalg bystyret selv har opprettet, jf. kommuneloven § 5-7.
Bystyret gir hovedutvalgene vedtaksmyndighet innenfor sine ansvarsområder. Vedtak må fattes i samsvar med bestemmelsene i kommuneloven, og rammer og retningslinjer vedtatt av bystyret (herunder budsjettvedtak), samt i tråd med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper.
I saker som utvalgene ikke kan avgjøre selv, innstiller utvalgene til formannskapet. Planutvalget innstiller direkte til bystyret.
I saker som berører ansvarsområdet til flere hovedutvalg skal saken som hovedregel bare behandles av ett hovedutvalg, før saken går videre til bystyret, via formannskapet. Ordfører avgjør i disse tilfellene hvilket hovedutvalg.
Utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sine ansvarsområder, herunder avgi høringsuttalelser.
Utvalgene behandler saker som handler om vesentlig endring av tjenestetilbud.
Utvalgene kan opprette et arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av utvalget, jf. kommuneloven § 5-7. Utvalget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike arbeidsutvalg.
Utvalgene kan ikke delegere vedtaksmyndighet til utvalgsleder. Bystyret har i Reglementet for delegering, innstilling og folkevalgte organer delegert feriefullmakt til planutvalgets leder.
I sakene der utvalgene har vedtaksmyndighet, har de samtidig instruksjonsmyndighet overfor kommunedirektøren. Denne myndigheten utøves i form av vedtak i utvalget.
Utvalgets leder fastsetter sakslista for utvalgets møter.
Teknisk utvalg
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Charlotte Høyum
chac@fredrikstad.kommune.no 411 72 883
Om teknisk utvalg
9 medlemmer med varamedlemmer.
Teknisk utvalg - virkeområde:
Teknisk utvalg har ansvar for følgende områder:
- Bygg og eiendom
- Parkering, transport, park og vei
- Vann, avløp og renovasjon
- Brann og redning
- Utbygging
- Skogdrift
Kommuneområde teknisk rapporterer til teknisk utvalg.
Bystyret vedtar at utvalget har innstillingsrett overfor formannskapet innenfor eget ansvarsområde som gjelder kommunedelplaner for temaer eller virksomhetsområder som angår kommuneplanens samfunnsdel, jf. plan- og bygningsloven §§ 11-2 og 11-3.
Utvalget gis myndighet til å vedta hvilken kvalitet, omfang og pris de avgiftsfinansierte tjenestene fra FREVAR KF skal ha.
Utvalget gis myndighet til å avgjøre saker på vegne av kommunen etter bestemmelsene i veitrafikkloven.
Myndighet:
Bystyret kan delegere myndighet til utvalg bystyret selv har opprettet, jf. kommuneloven § 5-7.
Bystyret gir hovedutvalgene vedtaksmyndighet innenfor sine ansvarsområder. Vedtak må fattes i samsvar med bestemmelsene i kommuneloven, og rammer og retningslinjer vedtatt av bystyret (herunder budsjettvedtak), samt i tråd med alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper.
I saker som utvalgene ikke kan avgjøre selv, innstiller utvalgene til formannskapet. Planutvalget innstiller direkte til bystyret.
I saker som berører ansvarsområdet til flere hovedutvalg skal saken som hovedregel bare behandles av ett hovedutvalg, før saken går videre til bystyret, via formannskapet. Ordfører avgjør i disse tilfellene hvilket hovedutvalg.
Utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for oppgaver og virksomhet innen sine ansvarsområder, herunder avgi høringsuttalelser.
Utvalgene behandler saker som handler om vesentlig endring av tjenestetilbud.
Utvalgene kan opprette et arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av utvalget, jf. kommuneloven § 5-7. Utvalget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike arbeidsutvalg.
Utvalgene kan ikke delegere vedtaksmyndighet til utvalgsleder. Bystyret har i Reglementet for delegering, innstilling og folkevalgte organer delegert feriefullmakt til planutvalgets leder.
I sakene der utvalgene har vedtaksmyndighet, har de samtidig instruksjonsmyndighet overfor kommunedirektøren. Denne myndigheten utøves i form av vedtak i utvalget.
Utvalgets leder fastsetter sakslista for utvalgets møter.
Partssammensatt utvalg
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Martine Bjar Manskow
marman@fredrikstad.kommune.no 414 76 026
Om partssammensatt utvalg
11 medlemmer med varamedlemmer, hvorav 7 velges av bystyret og 4 velges blant de ansatte.
Virkeområde
Partssammensatt utvalg (PSU) er kommunens (lovpålagte) utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver. Utvalget opprettes med hjemmel i kommuneloven § 5-11, jf. §§ 5-2 andre ledd bokstav a) og 5-7.
Partssammensatt utvalg ivaretar også medarbeidernes medbestemmelsesrett etter Hovedavtalens del B § 4.
Utvalgets ansvarsområde er saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver
Myndighet
Utvalget skal behandle saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver, jf. kommuneloven § 5-11 og Hovedavtalen del B § 4.
Innenfor sine ansvarsområder, bestemmelser i gjeldende lover, forskrifter og avtaler, og de planer, budsjetter og retningslinjer som bystyret vedtar, har utvalget myndighet til å:
- Vedta saker av prinsipiell karakter innen følgende områder:
- HMS-arbeid.
- Kompetanseutvikling
- Overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv, jf. Hovedavtalen del B § 4
- Heltid/deltid
- Generelle spørsmål om pensjonsordninger
- Kommunens lærlingordning
- Uttale seg til forslag til arbeidsgiverstrategi, etiske prinsipper, og andre overordnede saker som berører forholdet mellom de ansatte og kommunen som arbeidsgiver.
- Uttale seg til forslag til organisatoriske endringer i kommuneorganisasjonen på kommuneområde- og virksomhetsnivå.
- Drøfte kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer, resultater fra KS sine kontakter med statlige myndigheter samt oppfølging av saker fra sentralt kontaktmøte, jf. Hovedavtalen del B § 4.
- Drøfte implementering av kommunens vedtatte budsjett og handlingsprogram, herunder forslag til forbedring og videreutvikling.
- Opprette arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av utvalget.
Utvalget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike arbeidsutvalg. - Innstille til formannskapet.
Eldrerådet
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Marit Hexeberg
mahe@fredrikstad.kommune.no 913 01 430
Om eldrerådet
8 medlemmer med varamedlemmer.
Myndighet og ansvarsområde:
Eldrerådet er et rådgivende organ for kommunen, og skal i god tid før avgjørelse ha alle saker som gjelder levekår for eldre i kommunen til behandling.
Eldrerådet kan selv ta opp saker som gjelder eldre i kommunen.
Rådet sender årsmelding til bystyret om sin virksomhet.
Avgjørelsesmyndighet:
Eldrerådet er ikke tillagt avgjørelsesmyndighet
Lovhjemmel: Kommunelovens § 5-12
Lov om eldreråd § 3 og 4
.
Råd for personer med funksjonsnedsettelse
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Charlotte Høyum
chac@fredrikstad.kommune.no 411 72 883
Om råd for personer med funksjonsnedsettelse
7 medlemmer med varamedlemmer.
Myndighet og ansvarsområde:
Rådet fungerer som et rådgivende organ for kommunen i spørsmål som gjelder personer med funksjonsnedsettelse og deres situasjon.
Rådet skal holde seg best mulig orientert om aktuelle saker som er under arbeid i kommunen og som gjelder personer med funksjonsnedsettelse.
Rådet skal sende årsmelding til bystyret om sin virksomhet.
Avgjørelsesmyndighet:
Råd for mennesker med funksjonsnedsettelse er ikke tillagt avgjørelsesmyndighet.
Lovhjemmel: Kommuneloven § 5-12
Fredrikstad ungdomsråd
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Ellen Szefer
ellsze@fredrikstad.kommune.no 906 16 975
Om fredrikstad ungdomsråd
18 medlemmer.
Myndighet og ansvarsområde:
Ungdomsrådet er et rådgivende organ for kommunen og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder barn og ungdom. Formålet med ungdomsrådet er å sikre ungdom en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i alle saker som gjelder dem.
Ungdomsrådet skal være et talerør for ungdom i Fredrikstad. Ungdom skal gjennom rådet gis mulighet til medbestemmelse og påvirkning i kommunale saker. Rådet skal bidra til å øke unges samfunnsengasjement og gi trening i medvirkning gjennom demokratiske kanaler. Ungdomsrådet er partipolitisk uavhengig.
Avgjørelsesmyndighet:
Ungdomsrådet er ikke tillagt avgjørelsesmyndighet.
Relevant lovverk/forskrift:
- Kommunelovens §5-12
- Forskrift om kommunale og fylkeskommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom (forskrift om medvirkningsordninger)
Fredrikstad kontrollutvalg
- Møteoversikt
- Møtekalender
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Anita Dahl Aannerød
rona@fredrikstad.kommune.no 69 30 62 24
Om fredrikstad kontrollutvalg
Kontrollutvalget i den enkelte kommune skal føre tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltning på vegne av kommunestyret. Til dette hører å sørge for at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Kontrollutvalget skal påse at kommunens årsregnskap blir revidert på en betryggende måte (regnskapsrevisjon).
Kontrollutvalget skal påse at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon).
Kontrollutvalget skal påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens interesser i interkommunale selskaper og andre selskaper der kommunen har eierandeler (selskapskontroll)
Kontrollutvalget kan også behandle henvendelser fra innbyggere eller andre aktører som mener de har en sak for kontrollutvalget. For hver henvendelse vil det vurderes om den hører inn under kontrollutvalgets oppgaver og om den skal prioriteres.
Samarbeidsarena Sarpsborg og Fredrikstad kommuner
- Møtekalender og saksdokumenter
- Leder og medlemmer av utvalget
-
Utvalgssekretær:
Martine Bjar Manskow
marman@fredrikstad.kommune.no 41 47 60 26
Om samarbeidsarena sarpsborg og fredrikstad kommuner
Samarbeidsarena Sarpsborg og Fredrikstad kommune skal ha dialog om mulighetsrommet for interkommunalt samarbeid. Formålet med møteplassen skal være å belyse, diskutere og koordinere aktuelle samarbeidsområder mellom Sarpsborg og Fredrikstad kommuner.