Eksamen og standpunktvurdering
Tilrettelegging, karakter og klagemulighet
Tilrettelegging til eksamen
Elever som trenger særskilt tilrettelegging eller utvidet tid til å gjennomføre skriftlig eksamen, kan søke om dette. Rektor vil behandle søknaden, og fatte vedtak om tilpasningen.
Dette vil være et enkeltvedtak, hvor du vil få klagerett. Dersom klagen ikke tas til følge, vil saken oversendes statsforvalteren for endelig behandling.
Karakterer og klagerett
Du kan klage på alle karakterer som skal stå på vitnemålet. Det gjelder
- standpunktkarakterer
- eksamenskarakterer
- karakter i orden og oppførsel
Fristen for å klage på skriftlige eksamenskarakterer og standpunktkarakterer er ti dager fra du får karakteren. Innenfor klagefristen kan du kreve begrunnelse for karakterer i fag der det fastsatt standpunktkarakter.
På muntlig eksamen kan du bare klage på formelle feil som har betydning for karakteren.
Veiledning
Klagen må være skriftlig. Den må underskrives av deg som klager eller av den som du har gitt fullmakt. Oppgi det vedtaket som du klager på. Du bør begrunne klagen, men det er ikke nødvendig hvis du klager på en skriftlig eksamenskarakter. Klagen sender du til den skolen der du er elev.
Saksbehandling
Skolen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Resultatet av klagebehandlingen kan føre til at karakteren blir stående eller at den blir satt opp eller ned. For muntlig eksamen spesielt gjelder at hvis du får medhold, så skal karakteren annulleres og du har rett til å gå opp til ny eksamen.
Leksehjelp
Alle skoler har tilbud om leksehjelp, også ungdomsskolene. Du må snakke med skolen der barnet ditt går, for å spørre om hvilket tilbud de har.
Aktuell lovtekst
Spørsmål og svar om skole
Kontaktinformasjon
Publisert: 19. september 2024 | Oppdatert: 28. januar 2025 kl. 15:12