Læring, undervisning og vurdering

Skolen skal gi alle elever muligheter til læring og utvikling uavhengig av forutsetningene deres. Læreren skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskapet og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen.

Tilpasset opplæring

 Tilpasset opplæring er den tilretteleggingen som skolen gjør for å sikre at alle elever får best mulig utbytte av opplæringen, ut fra elevenes ståsted og forutsetninger. Det skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppa. Det betyr å tilrettelegge med varierte arbeidsmåter og læringsaktiviteter, bruke ulike typer læremidler og læringsressurser, benytte varierte læringsarenaer og legge til rette for at elevene får vise kompetansen sin på ulike og varierte måter i læringsprosessene.

Vurdering for læring

Formålet med vurdering i fag er å fremme læring og bidra til lærelyst underveis i opplæringen, og også gi informasjon om kompetanse underveis og til slutt (opplæringsforskriften § 9-1 og privatskoleforskriften § 6-2). Sluttvurderingen i grunnskolen skjer i form av standpunktvurdering og eksamen.

All vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, er underveisvurdering. Denne vurderingen skal være en integrert del av opplæringen. Det betyr at skolen ikke bare kan følge med på elevenes læring gjennom testing eller formelle vurderingssituasjoner. Vurdering skal foregå der det er naturlig underveis i opplæringen, for eksempel gjennom bevisst bruk av observasjon og dialog, læringslogg eller digitale verktøy.  

Gjennom underveisvurderingen får lærer og elever informasjon om elevens ståsted og faglige utvikling. Når denne informasjonen brukes til å fremme læring og tilpasse opplæringen, kalles det vurdering for læring.

Dette har du rett til å få hjelp til

I underveisvurderingen i fag skal du som elev

  • Delta i vurderingen av eget arbeid og reflektere over egen læring og faglige utvikling
  • Forstå hva du skal lære og hva som blir forventet av deg
  • Få vite hva du mestrer
  • Få råd om hvordan du kan arbeide videre for å øke kompetansen din

Karriereveiledning og rådgivning

På den ungdomsskolen du går, skal det være et tilbud om rådgiving. Du skal få hjelp til å ta avgjørelser som gjelder din videre utdanning og ditt yrkesvalg (utdannings- og yrkesrådgiving).

Har du personlige problemer og vanskeligheter med å finne deg til rette på skolen, skal du også kunne få råd (sosial-pedagogisk rådgiving). Skolen kan eventuelt finne de riktige hjelpeinstansene og formidle kontakt med dem. Du og foreldrene dine skal få informasjon om at dette rådgivningstilbudet finnes. Avhengig av behovet ditt kan rådgivingen skje i gruppe eller individuelt. 

Veiledning

Kommunen er lokal skolemyndighet og har ansvar for at de offentlige skolene gir elevene opplæring som er tilpasset eleven. Hvis du ikke får tilfredsstillende opplæring og nødvendig rådgiving, bør du først ta kontakt med skolen det gjelder. Du kan også henvende deg til innbyggerdialog i Fredrikstad kommune, for å få kontakt med lokal skolemyndighet.

Voksenopplæring

  • Grunnskoleopplæring for voksne i fagene norsk, matematikk, engelsk, samfunnskunnskap, natur- og miljøfag. 

  • Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.

  • Spesialundervisning for voksne.

Fredrikstad internasjonale skole har ansvaret for voksenopplæringen i kommunen. 

FRIS kan også gi deg dokumentasjon på ditt norsknivå til å søke statsborgerskap eller oppholdstillatelse.

Gjelder det yrkesfaglig utdanning eller opplæring for voksne med vitnemål fra grunnskolen? Ta kontakt med Viken fylkeskommune.

Lovverk

Opplæringsloven

Individuell vurdering i grunnskolen og i videregående opplæring

Kontaktinformasjon

Publisert: 20. september 2024 | Oppdatert: 30. januar 2025 kl. 12:34

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.